Whitepaper Logistiek

Dit is een nieuwsitem uit ons archief; afbeeldingen zijn weggelaten.

West-Brabant is een logistieke hotspot, maar heeft in toenemende mate te maken met concurrentie van andere logistieke regio’s in vooral binnen- en buitenland. Om een toonaangevende logistieke regio te blijven, en daarmee een aantrekkelijke vestigingsplaats, helpt REWIN bedrijven bij het opzetten van nieuwe logistieke oplossingen. Dit gebeurt sinds kort ook met het NewWays-programma. REWIN, NHTV, BOM,  Midpoint en Connekt werken hierin samen en hebben hun visie opgesteld in het whitepaper: "Krachten bundelen om vracht te bundelen". 



Het regionale vestigingsklimaat is in principe goed, maar dat geldt ook voor concurrerende regio’s. West-Brabant kan (logistieke) bedrijven toegevoegde waarde bieden door de wisselwerking tussen logistieke bedrijven onderling te faciliteren. De bedoeling hiervan is om logistieke processen efficiënter in te richten. Logistiek is immers een kostenbusiness.

Concurrentiekracht vergroten
REWIN ontwikkelt daarom specifieke projecten gericht op het vergroten van de concurrentiekracht van de logistieke sector in West-Brabant. Zowel voor bestaande bedrijven als voor de nieuwe bedrijven die  hierdoor worden aangetrokken. NewWays is de doorontwikkeling van de REWIN-programma’s Multi Modal Smart Match en Bundelen Goederenstromen. Uit deze inmiddels afgelopen programma’s blijkt dat samenwerken en het bundelen leidt tot duurzamer, betrouwbaarder, flexibeler en vaak goedkoper transport.  NewWays brengt  verladende bedrijven (exporteurs) bij elkaar  om te onderzoeken of door het bundelen van goederenstromen voordelen zijn te behalen. SABIC en Samsung zijn zo al bij elkaar gekomen en behalen nu kosten- en kwaliteitsvoordelen door samen te werken.

Samenwerken werkt
De samenwerking tussen de twee multinationals is het gevolg van een ontmoeting tijdens een bijeenkomst in 2013 van Multi Modal Smart Match.  Jean-Paul van der Meer van Samsung: “Wij zochten partijen om mee samen te werken en vanuit die eerste kennismaking zijn we nader bij elkaar gekomen.” Jeroen de Oude van SABIC: “Toen bleek dat bestemmingen en volumes goed op elkaar aansloten, kregen we al snel het gevoel dat er een goede businesscase was.” Het duurde anderhalf jaar om – met hulp vanuit NewWays – alle operationele zaken te regelen. Inmiddels worden er zo’n duizend containers per trein verstuurd.

Verladers als vertrekpunt
NewWays wil meer van succesvolle samenwerkingen zoals tussen SABIC en Samsung opzetten, want – zoals ook geconstateerd in de Logistieke Agenda Brabant – logistiek moet toegevoegde waarde leveren. De verladers zijn hiervoor het vertrekpunt. Zij hebben immers de goederenstromen die logistieke dienstverleners aanzetten tot het bedenken van nieuwe, innovatieve oplossingen om zo de noodzakelijke toegevoegde waarde te realiseren. NewWays brengt verladers met een gemeenschappelijke Europese bestemming bij elkaar. Er worden bundelkansen, samenwerkingsmogelijkheden en obstakels in kaart gebracht en oplossingen en compromissen aangedragen. Zo ontstaan de contouren van een businesscase. Vanuit de businesscase ontstaat een strategie en worden andere verladers en logistieke dienstverleners gevraagd te participeren. NewWays ondersteunt dit proces.

2015_NL_White_Paper_NewWays-1.jpg

Multimodaal transport
Zodra verladers overstappen naar een andere vervoersmodaliteit (de zogenoemde modal shift) dan ontstaat de mogelijkheid tot multimodaal transport. Hierbij wordt de optimale inzet van meerdere modaliteiten bepaald, afhankelijk van de volumes, bestemmingen, het gewenste serviceniveau en de levertijden. Dit vraagt om uitgebreidere samenwerking tussen verladers onderling en met logistieke dienstverleners, andere marktpartijen en overheden. NewWays bundelt deze krachten vanuit Noord-Brabant en REWIN zorgt voor de regionale invulling in West-Brabant. Het is een marktgedreven initiatief met als kern een groep van verladers, waaronder Bolsius, FujiFilm, Greif, Lamb Weston/Meijer, Perfetti van Melle, Ricoh, Wuppermann, Samsung en Sabic.

Sabic en Samsung
Sabic en Samsung versturen inmiddels samen circa duizend containers per jaar over het spoor. De kostenbesparing en de lagere CO2-uitstoot zijn significant. Samsung heeft namelijk fabrieken in Hongarije en Slowakije en een Europees distributiecentrum in Breda. SABIC in Bergen op Zoom levert producten aan de Samsung-fabriek in Hongarije. Containers werden van weerszijden – over de weg – vervoerd. De samenwerking kwam tot stand omdat de supply chain managers van SABIC en Samsung elkaar troffen tijdens een workshop van Multi Modal Smart Match. De ontmoeting leidde na een gedegen onderzoek tot de eerste geïmplementeerde NewWays businesscase en een voor beide bedrijven lucratieve samenwerking met verbeterde leverbetrouwbaarheid en aanzienlijke kostenbesparingen.

newways_4_klein.jpg


Verankeren in de regio

Jacques Niederer, burgemeester van Roosendaal en namens West-Brabant in het Taskforce Logistieke Agenda Brabant: “Dit voorbeeld toont aan dat er kansen zijn om door samen te werken kosten te besparen en tegelijkertijd winst te realiseren op andere gebieden, zoals bij het genoemde chauffeurstekort, het verminderen van files en de CO2-uitstoot. Het is goed om te zien dat organisaties zoals REWIN een belangrijke rol spelen bij het verbinden van partijen en het initiëren van samenwerkingen. Daarnaast is het zo, dat als bedrijven op een dergelijke manier samenwerken dit bijdraagt aan het verankeren van zo’n onderneming in de West-Brabantse regio.”

 EU corridors
De regionale NewWays community bestaat inmiddels uit ruim dertig toonaangevende verladers. Door het delen van data en kennis over goederenstromen is het mogelijk om businesscases uit te werken voor de gewenste multi- of synchromodale vervoersoplossingen. Elders in Nederland en in Europa ontstaan vergelijkbare initiatieven. REWIN en BOM ontwikkelen samen een Europees netwerk van verladersclusters (zogenoemde corridors), want internationale samenwerking is noodzakelijk voor het in beeld krijgen van retourstromen en het ontwikkelen van ‘vice-versa-lanes’.

 Volgens Aad Veenman, voorman van de Topsector Logistiek is NewWays ‘kansrijk en waardevol vanwege de pragmatische aanpak en de actieve deelname van verladers’. Veenman: “Ik ben enthousiast over de deelname van overheid en onderwijs, omdat dit helpt om synchromodaliteit te verankeren in de logistiek van de toekomst. Ook de samenwerking met andere regio’s in binnen- en buitenland is van belang. Zo bouwen we aan één Europees Synchromodaal Netwerk en aan een betere logistieke concurrentiepositie van Nederland. NewWays is aanjager en inspirator voor het inslaan van nieuwe logistieke wegen.”

Aanmelden nieuwsbrief

Ik stem in met de privacy-voorwaarden en ontvang graag de

REWIN. Vol energie voor hardwerkend, ondernemend en innoverend West-Brabant