Voor het vijfde achtereenvolgende jaar publiceert Vakblad Logistiek de Logistieke kaart van Nederland, die als bijlage wordt verzonden bij Logistiek. Op deze kaart staan de belangrijkste logistieke regio’s, zogenaamde "hotspots" in Nederland met daarbij de relevante criteria waarop de hotspots scoren. In totaal zijn 25 regio’s/gemeenten beoordeeld.

Vorig jaar eindigde de regio West-Brabant al als tweede. Met gepaste trots kondigt NV REWIN West-Brabant, de regionale ontwikkelingsmaatschappij voor dit gebied, aan dat West-Brabant deze keer nu ook Venlo (ruim) achter zich heeft gelaten en door de logistieke branche is uitgeroepen tot winnaar 2008.

Zie hier beelden van de officiële uitreiking van deze prestigieuze prijs op vrijdag 5 september jl., 

Voor het samenstellen van de Logistieke kaart werd de meest vooraanstaande logistieke partijen, zowel nationaal als internationaal, gevraagd hun stem uit te brengen en de verschillende regio’s punten toe te kennen voor alle factoren die van belang zijn bij het vestigen van een logistieke operatie in Nederland. Deze criteria lopen uiteen van de kostenstructuur van een regio, de beschikbaarheid van vestigingslocaties, de aanwezigheid en kwaliteit van de infrastructuur, de bereikbaarheid van het gebied, de aanwezigheid en het niveau van regionale arbeidskrachten en de motivatie van dat potentiële personeel tot de rol van de lokale gemeenten en stuwende kracht van de regionale ontwikkelingsmaatschappij. In totaal verzamelde West-Brabant 243 punten, terwijl Venlo (2e) en Tilburg (3e) respectievelijk 219 en138 punten scoorden. Een duidelijke winnaar dus, gebaseerd op alle factoren die direct of indirect essentieel zijn voor succesvolle logistieke bedrijfsactiviteiten.

Luxe van keuze: value added logistics
Wat de logistieke sector in West-Brabant daarnaast typeert en daarmee boven andere gebieden in Nederland uittilt, is dat deze regio, zowel centraal vanuit NV REWIN West-Brabant als de verschillende regionale gemeenten, al heel lang niet insteekt op bulk distributie waar nauwelijks waarde aan de logistieke keten wordt toegevoegd, maar juist tracht in te spelen op spelers die "value added" actief zijn. Door de gedeeltelijke verplaatsing van de maakindustrie naar Oost-Europa en naar Aziatische landen is er een toename in intercontinentale goederenstromen naar Europa en Nederland. Daarmee is al enige tijd een ander soort bedrijvigheid in opkomst, namelijk het assembleren van componenten die elders zijn gefabriceerd voor verschillende landen en afzetmarkten. Kortom: productie en logistieke activiteiten integreren steeds verder.

West-Brabant, dat met de ligging tussen de twee wereldhavens Rotterdam en Antwerpen ook nog eens de "luxe van keuze" biedt, is erg succesvol gebleken in het aantrekken van juist dit soort bedrijvigheid. Hollister, Ricoh, CEVA, DHL, Samsung, TNT, Fila, Lexmark, Abbott, Schenker, Amgen, Kuehne + Nagel Canon, ETB, Microsoft, Mexx, Penske, van den Anker, Apple, LGI, Ewals, Warnaco en DSV en niet te vergeten prominente lokale spelers als Jan de Rijk, Oostvogels, Mepavex, Hero, Faam enz. enz. zijn slechts enkele voorbeelden van toonaangevende en dus deskundige logistieke partijen en dienstverleners waar via aanvullende diensten als assembleren, configureren, verpakken, ompakken, prijzen, labellen en testen substantiële waarde wordt toegevoegd gedurende het logistieke proces. Dit maakt deze sector tegelijk ook uitermate interessant voor de arbeidsmarkt, omdat specifiek, gekwalificeerd personeel wordt gevraagd. Het voordeel van dergelijke value added logistics is bovendien dat logistieke operaties meer werkgelegenheid per vierkante meter opleveren.

 

Naast de focus op value added logistics richt de regio West-Brabant zich ook in het bijzonder op de consolidatie van distributiecenters in Europa. Een schaalvergrotingsslag brengt met zich mee dat het gehele proces van planning, financiering, voorraadbeheer, facturatie, customer service moet worden ingevuld en dat betekent dat het aandeel van kantoormedewerkers in de totale bedrijfsomvang substantieel hoger wordt. Was er vroeger vaak de verhouding 300 m2 kantoor (lees 15 medewerkers) en 10.000 m2 bedrijfsruimte, nu zie je 2000 m2 kantoor of meer (lees 100 kantoormedewerkers) met een warehouse van 30.000 m2 . Dergelijke consolidaties zoals Kimberly Clark, Unilever, Lexmark, Epson, Acer, LGI, Chevrolet, Daewoo en General Motors geven dus ook in kwalitatief opzicht winst, los van het feit dat in de magazijnen steeds meer wordt geautomatiseerd.


Vestigingscriteria & duurzame logistieke centra
Overigens is het niet zo dat West- Brabant alle mogelijke logistieke operaties altijd maar met open armen verwelkomt. De regio stelt zich juist al sinds de vroege negentiger jaren kritisch op ten aanzien van de acquisitie van distributiecentra. West-Brabant introduceerde toen het vestigingscriterium van het "minimale arbeidsplaatsrendement per hectare", om zo de typische bulkopslag te vermijden en te streven naar juist die value added logistics. Daarnaast wordt de nadruk gelegd op het aantrekken en ontwikkelen van duurzame logistieke centra – het toepassen van meerlaagse opslag – om het morsen met grond te voorkomen – staat hoog op de regionale economische en politieke agenda, waar mogelijk in combinatie met alle mogelijke duurzame bedrijfsmiddelen als zonnepanelen, "slimme" sprinklerinstallaties, ledverlichting, het gebruik van grijs water etc.

Logistiek is dus al jaren een van de economische speerpunten van West-Brabant.
Er wordt in de regio ook veel energie gestoken in het ontlasten van de wegen en het bevorderen van het multimodale concept, door vervoer over water en het spoor te promoten en te accommoderen via de aanleg van binnenvaart en spoor containerterminals (Bergen op Zoom, Moerdijk, Oosterhout en Roosendaal) en deze transportstroom optimaal te koppelen aan het internationale spoorwegvervoer.

 

Deze pro-actieve opstelling heeft ervoor gezorgd dat het aandeel logistiek binnen bedrijven die zich nieuw in West-Brabant vestigen, relatief hoog is. In totaal heeft de regionale ontwikkelingsmaatschappij NV REWIN West-Brabant de afgelopen jaren bijna 150 logistieke bedrijven begeleid bij hun vestiging in West-Brabant. Deze logistieke bedrijven waren goed voor ruim 8.000 arbeidsplaatsen en een totaal investeringsvolume van ruim 1,4 miljard euro.

Pieken in de Delta
In 2006 heeft de nationale overheid in het kader van de nota "Pieken in de Delta" de regio Zuidwest-Nederland aangewezen tot potentiële topregio voor de piek "Procesindustrie" en de piek "Logistiek en distributie". Destijds werd dit als volgt geformuleerd: "De logistieke sector in Zuidwest-Nederland moet optimaal gaan profiteren van haar strategische ligging in de regio. Uiteindelijk moet in 2010 Zuidwest-Nederland uitgegroeid zijn tot topregio voor de logistiek en distributie. Om dit te bereiken moeten meer logistieke activiteiten worden aangeboden, de samenwerking binnen de logistieke sector groeien en het innovatieve vermogen toenemen. Ook wordt ingezet op het bevorderen van efficiënte en gebundelde logistieke stromen.". Burgemeester Peter van der Velden van de gemeente Breda, tevens voorzitter van het programmacomite Pieken in de Delta Zuidwest Nederland meldt: "West-Brabant – beter gezegd; de hele regio Zuidwest Nederland – heeft dit met alle betrokken partijen zeer voortvarend opgepakt, in een goede samenwerking van alle gemeenten. Het is dan ook met groot genoegen en gepaste trots dat we nu al in 2008 kunnen constateren dat West-Brabant de officiële logistieke hotspot nummer 1 van Nederland is geworden!"


Aanjager van het succes: REWIN
Dit betreft ook een minder goed meetbaar, maar wel zo prettig pluspunt van de regio West-Brabant: meerdere beslissers binnen de bedrijven die voor vestiging in West-Brabant kozen dan wel geïnterviewd werden, geven onomwonden aan erg tevreden te zijn over de begeleiding vanuit de regio tijdens het locatiekeuze- en vestigingstraject. De keuze voor West-Brabant is daarmee niet zelden mede gebaseerd op de coöperatieve houding van de gemeenten en de ontwikkelingsmaatschappij in de regio. Het vakblad Logistiek noemt de regionale ontwikkelingsmaatschappij NV REWIN West-Brabant zelfs "de aanjager van het succes van West-Brabant, logistieke hotspot nummer 1", zich baserend op de kwalificaties die de geïnterviewde logistieke dienstverleners gaven. En daar is REWIN West-Brabant natuurlijk ook best een beetje trots op….

———————————————————————————————————–

Vervolgbericht n.a.v. officiele uitreiking prijs

Het Vakblad Logistiek publiceert jaarlijks de Logistieke kaart van Nederland. Een panel van deskundigen kiest daarbij de belangrijkste logistieke regio’s uit, de zogenaamde logistieke "hotspots" van Nederland. De regio West-Brabant, vorig jaar nog runner up na de regio Venlo, heeft dit jaar Venlo (ruim) achter zich heeft gelaten en is door de logistieke branche uitgeroepen tot Logistieke hotspot nummer 1 van Nederland.

 

De heer Dirk ’t Hooft, directeur van Nederland Distributieland (NDL) heeft vrijdag 5 september symbolisch de prijs overhandigd middels een taart met daarop de logistieke kaart van Nederland. Hij reikte deze uit aan burgemeester Peter van der Velden van de gemeente Breda, tevens voorzitter van het programmacomite Pieken in de Delta Zuidwest-Nederland, en aan directeur Paul Nijskens van de regionale ontwikkelingsmaatschappij NV REWIN West-Brabant, die gezamenlijk het succes van de regio vertegenwoordigen.

West-Brabant logistieke hotspot nummer 1, voor Venlo

De heer ‘T Hooft complimenteerde beide heren met het behaalde resultaat en benadrukte het belang van de goede weg- en waterverbindingen in de regio voor de logistieke sector, naast de unieke ligging tussen de wereldhavens Rotterdam en Antwerpen. Door als regio gezamenlijk op te treden, met verschillende projecten voor de logistieke sector in het kader van Pieken in de Delta, die zich onder meer richten op een goede infrastructuur en arbeidsmarkt, maar ook door de uitstekende verrichtingen van de regionale ontwikkelingsmaatschappij NV REWIN bij het aantrekken van nieuwe, hoogwaardige logistieke dienstverleners, is het West-Brabant gelukt om de Venlo van de eerste plek te verstoten.

Logistiek met toegevoegde waarde

De heer Van der Velden gaf aan dat heel ondernemend en bestuurlijk West-Brabant zeer verguld is met deze eerste plaats. "Maar de meeste hulde gaat uit naar REWIN, die de motor is van alle ontwikkelingen en die met nooit aflatende ijver zich ingespannen heeft om juist hoogwaardige logistieke bedrijvigheid naar de regio te halen" zo gaf hij aan. "Met de poten op de grond werken zij keihard aan het binnenhalen van bedrijven. Daarbij gaat het niet om de zogenaamde dozenverschuivers, maar juist om de logistieke activiteiten met een duidelijke toegevoegde waarde voor de regio West-Brabant". Met gepaste trots constateert hij: "In het programma van Pieken in de Delta is opgenomen dat West-Brabant in 2010 moet zijn uitgegroeid tot de toonaangevende regio voor logistiek en distributie, maar we hebben nu in 2008 al dit doel behaald!".
Samenwerking

Hij benadrukt daarbij dat dit succes nu door gezamenlijk West-Brabant behaald is, maar dat men vooral ook moet kijken naar heel Zuidwest Nederland, dus ook de regio Zeeland, wat hij een warm hart toedraagt als voorzitter van het comite Pieken in de Delta. Daarnaast worden ook de banden geïntensiveerd met het havenbedrijf en de gemeente Rotterdam. "Gezamenlijk optreden is van enorme betekenis voor de mensen in West-Brabant, om te wonen en te werken, met een eigen invulling en verdieping".

"Het feit dat West-Brabant nu als beste scoort en maar liefst 239 punten behaald heeft, voor Venlo en Tilburg dat 138 punten scoort, geeft de regio een goed gevoel, maar betekent tegelijkertijd ook een verplichting naar morgen en overmorgen" aldus Peter van der Velden. "Tevens is het een uitdaging om verder te investeren in kwaliteit. De situering tussen de mainports Rotterdam en Antwerpen biedt goede aanknopingspunten, net als de mogelijkheden van het grootschalig bedrijventerrein Moerdijk, de containerterminals en Seaport Zeeland.

Apetrots

Paul Nijskens, directeur van de regionale ontwikkelingsmaatschappij NV REWIN West-Brabant, geeft aan apetrots te zijn dat West-Brabant is verkozen tot logistieke hotspot nummer 1 van Nederland, maar benadrukt dat dit uiteraard te maken heeft met de potenties van het gebied. Daarnaast wil hij ook de inzet van zijn acquisitieteam roemen, die het toch maar gelukt is om Venlo na vier achtereenvolgende jaren van de eerste plaats te stoten. De ligging van de regio brengt volgens hem ook verplichtingen met zich mee, want de welvaart van de regio zal in de toekomst mede afhangen van het functioneren van de twee wereldhavens waartussen de regio zich bevindt.
"Goede samenwerking ten behoeve van het functioneren van de mainports is zeer belangrijk" aldus Nijskens, "om ruimte en mogelijkheden te kunnen blijven bieden voor logistieke vestigers met een meerwaarde voor de regio". Hij benadrukt het belang van gebruik van multimodaliteit en efficiënte bundeling van goederenstromen. "Alleen zo kunnen we als regio profiteren van de toegevoegde waarde van logistieke activiteiten, en niet alleen van bulkvervoer door de regio. Onze inzet is de duurzame ontwikkeling van de regio, waar de bevolking van West-Brabant achter kan staan, in samenwerking met de belangrijke mainports". En met deze insteek hoopt hij ook komend jaar de nummer 1 positie van logistiek Nederland te kunnen behalen.

 

Voor nadere informatie over dit onderwerp kunt u contact opnemen met:

NV REWIN West-Brabant
Cees Nuijten, hoofd Promotie en Acquisitie

076 5646780


Aanmelden nieuwsbrief

Ik stem in met de privacy-voorwaarden en ontvang graag de

REWIN. Vol energie voor hardwerkend, ondernemend en innoverend West-Brabant