Terugblik op logistiek spoorproject MORe
Het project MORe (juni 2017 - november 2018) is door REWIN geïnitieerd vanuit de al bestaande spoortafel Moerdijk / Oosterhout. West-Brabant heeft spooraansluitingen, maar de modaliteit wordt beperkt benut. Uit diverse studies bleek dat er markt is voor meer spoorgoederenvervoer in de regio. Er is voldoende volume en diverse bedrijven gaven aan spoor als modaliteit te overwegen.
In de regio is op het initiatief ingehaakt. Het resultaat was dat er door REWIN, RWB, Havenbedrijf Moerdijk en gemeenten Oosterhout en Roosendaal gezamenlijk subsidie is aangevraagd bij de provincie Noord-Brabant, om een impuls te geven aan het spoorgoederenvervoer met Moerdijk, Oosterhout en Roosendaal als herkomst of bestemming. Hiermee wordt de bereikbaarheid van West-Brabant als geheel verbeterd. Ook past groei van spoorgoederenvervoer goed bij de duurzaamheidsdoelstellingen van de regio, als dit gepaard gaat met een verschuiving van weg naar spoor (modal shift). Met de subsidie is het mogelijk gemaakt om gedurende anderhalf jaar een onafhankelijke ketenregisseur met kennis en ervaring in spoorgoederenvervoer in te zetten. Doel van het project was door middel van samenwerking (bijv. gezamenlijk organiseren van volumeaanbod) de bereikbaarheid per spoor van alle bedrijven op de bedrijventerreinen te verbeteren en beschikbare spoorcapaciteit beter te benutten.
Case voor case onderzoeken
Duidelijk is dat voor een betrouwbare en efficiënte uitvoering van het spoorproduct, uiteenlopende (externe) factoren van belang zijn. Dit is voor vele bedrijven telkens een aparte case. Elke case vraagt om aandacht voor belangrijke details zoals randvoorwaarden in relatie tot eigen processen, omstandigheden, samenwerking met leverancier / ontvanger en inschakelen van logistiek dienstverleners en vervoerders. Spoorgoederenvervoer is geen antwoord op alle vragen. Wel als het gaat om grote volumes, specifieke producten of diensten, zware transporten of veel containers. En dan telt zeker mee of de condities goed op orde zijn en de last mile betaalbaar en betrouwbaar kan worden georganiseerd.
Oosterhout en Moerdijk bieden wat dat betreft nog voldoende potentie. Daar is aanleiding om door te gaan met het benaderen van individuele bedrijven om met hen in te gaan op de vraag of spoorgoederenvervoer een alternatief kan zijn voor (een deel) van hun vervoer.
Doel gehaald, en nu verder
De doelstelling van het project is gehaald. Voor zover binnen het project mogelijk, zijn de gebruikers van spoorvervoer beter gefaciliteerd en zijn partijen nader tot elkaar gekomen. Ook zijn er intensieve gesprekken met ProRail en de vervoerders gevoerd om het spoorgoederenvervoer in West-Brabant te stimuleren.
De noodzaak van een vervolg van MORe is duidelijk, er wordt nu door de samenwerkende partijen onderzocht via welke (subsidie)kanalen een voortzetting van het project gefinancierd kan worden.
MORe is financieel mogelijk gemaakt door
Meer weten over MORe? Neem contact op met Hanneke Bruinsma.