Terugblik OPZuid-project DCMC; eindevent trekt veel publiek
Ruim 75 geïnteresseerden vonden op donderdag 28 september hun weg naar innovatiecentrum DCMC (Development Center for Maintenance of Composites) op Aviolanda Aerospace. Hier vond het eindevenement plaats van het OPZuid project dat in 2017 van start ging. Verschillende betrokken partijen deelden in presentaties en demonstraties de resultaten en innovaties.
Naast een terugblik was er ook ruimte voor een vooruitblik op de toekomst van DCMC.
Martin Knegt, directeur van DCMC vatte het proces samen: “We startten het OPZuid-project in 2017 met tien partners en zeven werkpakketten. Innovatie in composietonderhoud was het voornaamste doel. Dit heeft ons gebracht waar we vandaag de dag staan: DCMC is een sterk consortium voor het ontwikkelen van kennis en ervaring rond inspectie, productie, reparatie en onderhoud van composieten. Gevestigd in een mooi fysiek innovatiecentrum bij Aviolanda Aerospace.” De partners van het project zijn inmiddels de Europese Unie, Ministerie van Defensie, Provincie Noord-Brabant, Fokker Services Group, NLR, TU Delft, Specto, REWIN, BOM, Dutch Terahertz, Damen, Tiat Europe en Bladesense.
Composieten?
Het primaire doel van het project was het stimuleren van innovatie in composietonderhoud. Composietmaterialen bieden verschillende voordelen en worden daarom steeds vaker toegepast in moderne vliegtuigen. De materialen hebben een hoge sterkte-gewichtsverhouding, wat ze bestand maakt tegen zware belastingen. Dit resulteert in lichtere vliegtuigconstructies. Dit heeft weer een positief effect op brandstofefficiëntie en duurzaamheid.
In de luchtvaartindustrie is het gebruik van composieten dan ook sterk toegenomen. Een goed voorbeeld hiervan is de Boeing 787, waarvan de structuur voor ongeveer 50% uit composieten bestaat, vergeleken met slechts 4% in de Boeing 747 in 1979. Deze trend geldt voor de meeste vliegtuigen die vandaag de dag vliegen.
Startups werken samen bij en met DCMC
Na een rondleiding bij de school voor vliegtuigtechniek AM&TS bezochten de genodigden het innovatiecentrum van DCMC voor diverse demonstraties. Bijvoorbeeld van Bossard, een internationale, van oorsprong Zwitsers start-up. Bossard brengt bevestigingsmaterialen voor composiet op de markt. Met hun apparatuur kan binnen een seconde composietmateriaal aan elkaar bevestigd worden, zonder het gebruik van de huidige lijmen. Deze innovatie kan veel voor de luchtvaartbranche betekenen.
Ook Bladesense geeft een demonstratie. De compagnons studeerden beiden Aerospace Engineering aan de TU Delft. Anderhalf jaar geleden raakten ze met partners van DCMC in gesprek en ontstond er een samenwerking. Een jaar later vestigden zij zich bij Aviolanda Aerospace, waar ze laten zien wat ze met sensoren en 3D-techniek kunnen doen in onderhoudsinspectie van composiet.
Defensie in Woensdrecht werkt nauw samen met DCMC. Er is vanuit de militaire luchtvaart veel vraag naar innovaties, en aan die vraag kan Defensie zelf niet voldoen. De wisselwerking met DCMC bevalt prima. Defensie blijft op de hoogte van de nieuwste innovaties op onderhoudsgebied, andersom helpt Defensie DCMC door hun faciliteiten beschikbaar te stellen. Zo kunnen ze onder andere tests uitvoeren op het terrein van de vliegbasis. De partners streven naar een duurzame samenwerking voor de lange termijn.
Broedplaats voor studenten
DCMC is een broedplaats voor studenten. Zo werken studenten van de TU Delft vanuit DCMC aan allerlei onderzoeksvragen. Ook biedt DCMC een mooi project aan studenten die de minor Aerospace Engineering aan Avans volgen. Het is dus niet toevallig dat er op het eindevenement veel studenten van beide onderwijsinstellingen aanwezig zijn.
De studenten zijn gestart met een onderzoek naar de diverse technieken die bij DCMC ontwikkeld en uitgevoerd worden. In de vervolgstap gaan ze onderzoeken hoe onderhoudsinspectie goedkoper en makkelijker ingezet kan worden. Het doel van het onderzoek is DCMC internationaal nog beter op de kaart te zetten.
Doel behaald?
Rest het antwoord op de vraag of de in 2017 door de partners geformuleerde doelstelling is gerealiseerd. Dat is het geval. Zes van de zeven werkpakketten met specifieke taken en opdrachten voor inspectie en reparatie zijn succesvol afgerond en leverden veelbelovende innovaties op. Het zevende en laatste werkpakket staat in het teken van de toekomstige ontwikkeling van DCMC. In samenwerking met ACRATS realiseerden de partners inmiddels dus een fysiek innovatiecentrum, en is er hard gewerkt aan netwerkontwikkeling en internationale samenwerkingen. De uitdaging voor de toekomst is het aantrekken van weer nieuwe partners en ondernemingen.
John den Ridder
Business developer Innovatief Ondernemen | Digitalisering, dataficering en robotisering