Succesvol bedrijf Actiflow speelt met lucht
Starterslift en REWIN wijzen innovatieve ondernemers de weg
Lucht en zwaartekracht zijn overal. Des te vreemder is het dat tot op heden nog niet veel onderzoek gedaan is naar de mogelijkheden van het ontwerpen met lucht. Het bedrijf Actiflow – gevestigd in Breda – brengt daar in rap tempo verandering in. Eric Terry en Roy Campe zijn de drijvende krachten achter het succesvolle bedrijf. “Wij zetten onze wetenschappelijke kennis op het gebied van luchtstromen direct om in productontwerp en productontwikkeling. We passen het toe op gebouwen, op windmolens, op auto’s, op medische apparaten en ga zo maar door. De mogelijkheden zijn haast onbegrensd!”
Actiflow is ook het verhaal van twee Belgische jongemannen die na de TU Delft uiteindelijk in Breda zijn neergestreken. En niet alleen omdat ze daarmee een uurtje rijden dichter bij hun thuisland werkzaam zijn. “Tijdens onze studietijd zijn we veel met elkaar opgetrokken. We vormden natuurlijk een minderheid en dan vind je elkaar snel.” start Roy het gesprek. “Tijdens het afstuderen hielden we ons bovendien allebei bezig met hoe je kunt spelen met de luchtkrachten op en rondom vleugels van vliegtuigen. Na onze studie zijn we met z’n tweeën onder de vleugels van het ondernemerscentrum van de TU Delft een eigen bedrijf begonnen. Dat liep zo goed, dat we in 2008 een volgende stap konden en wilden zetten.”
Luchtstromen zichtbaar maken
Eric haakt in: “Inmiddels hadden we al een aardig netwerk opgebouwd in Nederland en Vlaanderen. In de driehoek Randstad – Eindhoven – Vlaanderen, waar onze meeste klanten actief zijn, ligt Breda ideaal. Goed bereikbaar en weinig files. De keuze was snel gemaakt.” Vanuit Breda groeit Actiflow snel. Eric licht toe waarom: “We hebben een methode ontwikkeld om luchtstromen te visualiseren. De stroomlijnen rondom gebouwen, voertuigen en apparaten worden daarmee ineens zichtbaar. En dat stelt ons in staat om te verklaren waarom een ventilatiesysteem niet optimaal werkt. Of hoe je een auto aerodynamischer kunt maken. Dat leverde ons zelfs een opdracht op van Ferrari.” Maar Actiflow wordt ook ingeschakeld voor het verbeteren van windmolenbladen. “Als je iets kunt meten, kun je het namelijk vervolgens ook verbeteren,” vervolgt Roy. “De klant krijgt het product pas terug als er aantoonbare verbeteringen zijn doorgevoerd.”
Financiering
Het snelgroeiende bedrijf komt enige tijd geleden via de verhuurder van hun bedrijfspand in contact met Michael Bakker van REWIN West-Brabant. Ze staan namelijk op het punt om een project rondom windmolenbladen verder in de markt te zetten en zijn op zoek naar extra financiële slagkracht. Michael Bakker duikt met hen in de mogelijkheden van financieringen. Daarnaast wijst hij ze op Starterslift. Starterslift was ooit een project van REWIN en is 5 jaar geleden als stichting onafhankelijk geworden. De contacten tussen REWIN en Starterslift zijn nog bijzonder goed, vandaar dat Michael Bakker de heren direct naar Edward van de Pol kan doorsturen. Die begeleidt de beide heren vervolgens bij hun groeiplannen. “Starterslift heeft ons een lening verstrekt zodat we het windmolenproject konden ontwikkelen,” licht Roy toe. “Edward van de Pol, onze contactpersoon bij Starterslift, zag echter ook in dat we nog een slag te slaan hadden op het gebied van marketing en positionering van ons bedrijf. Hij heeft ons daarin zelf begeleid, maar heeft ons ook in contact gebracht met een grafisch ontwerper om onze meerwaarde in beelden te kunnen vastleggen.”
Basis om te groeien
“Naast onze betaalde activiteiten – de consulting en productontwikkeling – besteden we ook veel tijd en energie aan het ontwikkelen van kennis en het vastleggen van nieuwe producten via octrooien. Dat zijn risicovolle projecten waarvoor een externe financier nodig is,” aldus Eric. “We zijn ontzettend blij dat we ook in crisistijd een financieringe rondkregen. Mede dankzij REWIN en natuurlijk dankzij de faciliteiten van Starterslift. Het heeft ons in staat gesteld om zelfs een kleine groei door te maken. We merken dat het werk nu ineens weer flink aantrekt. We hebben onze focus kunnen verbreden in crisistijd en beschikken we nu over een bredere basis om door te gaan groeien.”