Primeur: publieke polymerisatie pilot plant
In de ontwikkeling van de biobased economy in West-Brabant wordt weer een belangrijke stap gezet. Aanleiding is de algemeen vastgestelde behoefte aan de valorisatie van (biobased) monomeren, door ze om te zetten in polymeren. In dit initiatief betreft het specifiek de productie van biobased polymeren via ring-opening polymerisatie. Hierbij wordt, gesimplificeerd gezegd, de molecuul ‘ring’ geopend, om er andere moleculen aan ‘vast te kunnen koppelen’. Hierdoor ontstaan er nieuwe toepassingsmogelijkheden. Er bleek echter nog geen enkele publieke pilot faciliteit beschikbaar te zijn voor voor de scale-up van dit ringopeningproces.Vandaar het initiatief van diverse partijen in de Biobased Delta (Synbra, Wageningen Universiteit & Research, Green Chemistry Campus en REWIN) om de krachten te bundelen en een publieke shared facility in de regio op te zetten. Deze publieke pilot plant is de eerste in zijn soort in West-Europa.Er zijn al wel vergelijkbare faciliteiten, maar die zijn allemaal eigendom van de respectievelijke bedrijven die de pilot plant gebruiken en daarom niet openbaar toegankelijk.
Pilot plant in Etten-Leur
In Noord-Brabant, om precies te zijn in Etten-Leur, wordt nu een publieke pilot plant gerealiseerd die zich zal gaan richten op ringopening polymerisatie. Daarbij worden biobased monomeren (bijvoorbeeld dizuren) omgezet in polymeren. Raimo van der Linden (REWIN) was nauw betrokken bij het initiatief. ‘De pilot plant (25 kg per uur) is gepland op het terrein van Synbra, een onderneming die veel ervaring en expertise heeft met dit proces. Zo kan de pilot plant gebruik maken van de operators van het bedrijf. Wel zal de pilot plant een aparte juridische status en adres/toegang krijgen. Het is geen dependance van Synbra, moge dat duidelijk zijn.’
Het financiële plaatje
Volgens Mathijs van Campenhout (REWIN) zullen de investeringskosten rond € 3 miljoen en de operationele kosten circa € 650.000 per jaar bedragen. Inmiddels zijn 5 grotere en meer dan 10 kleinere bedrijven aan boord. De financiering is nog niet definitief uitgewerkt. ‘We bekijken nu verschillende financieringsvormen waarbij we in gesprek met bedrijven en overheden de verschillen tussen wel/geen subsidie bekijken.’
Meer weten over deze unieke West-Brabantse pilot plant? Neem contact op met Mathijs van Campenhout.