Opnieuw een Chinees bedrijf naar Roosendaal

Dit is een nieuwsitem uit ons archief; afbeeldingen zijn weggelaten.

Zeer onlangs heeft de directie van het Chinese bedrijf Feichi uit de regio Yangzhou besloten om een nieuwe bedrijfsactiviteit in Europa te starten. Daarbij is de keus gevallen op de West-Brabantse stad Roosendaal. Feichi is al jarenlang actief op de Europese markt. Het bedrijf produceert in China e-stadsbussen, e-cars, e-scooters en e-bikes. Alle voorbeelden van vervoermiddelen die elektronisch via accu's worden aangedreven en door middel van een zelf ontwikkelde motortechnologie operationeel zijn. In Roosendaal wordt (nog) bescheiden gestart met een tiental werknemers, die vervolgens het Europees netwerk uitrollen. Het Europees hoofdkwartier wordt in Roosendaal gevestigd met activiteiten als opslag, assemblage, sales en finance. De prognose is - gelet op het sterk groeiend marktaandeel - dat over enkele jaren Feichi vijftig tot honderd werknemers zal kennen, afhankelijk uiteraard van het succes in de Europese markt.

 

Vanwege de globalisering worden steeds meer producten in Azie geproduceerd die vervolgens ook weer hun weg moeten vinden in de diverse afzetmarkten, waaronder ook Europa. Dat proces negeren betekent dat de Chinezen elders in Europa distributiecentra oprichten om hun producten te assembleren en te distribueren. Dan is het vanuit een goede economische strategie beter om te pogen de Chinese bedrijven in de regio West-Brabant onder te brengen. Dat genereert een economische dynamiek en kan een compensatie bieden voor Nederlandse bedrijven die wegtrekken naar goedkooptelanden om daar te produceren.


Een voorbeeld van een e-bus,waarvoor Feichi de motor- en -aandrijving levert.

 

Daar lag – aldus in een notendop de visie van gemeente Roosendaal en de regionale ontwikkelingsmaatschappij NV REWIN West-Brabant – een kans. Want ook de Chinese eindproducten moeten worden geassembleerd, opgeslagen en vervolgens op de schaal van Europa worden gedistribueerd. Dan is het beter om daarvan een graantje mee te pikken en te trachten die bedrijfsactiviteiten in West-Brabant te huisvesten. In 2005 startte de gemeente Roosendaal daarom samen met de regionale ontwikkelingsmaatschappij NV REWIN West-Brabant de acquisitie van Chinese bedrijven. Beide vormden eigenlijk de kwartiermakers ten behoeve van de regio West-Brabant voor het opbouwen van een acquisitiepositie in China. Die aanzet leidde er uiteindelijk ook toe dat een jaar later de gemeente Breda zich aansloot en vervolgens op regionale schaal een breder acquisitietraject werd uitgezet. In 2005 werd deelgenomen aan een beurs in China en werden voorzichtig de eerste contacten gelegd. Een van die acquisitiecontacten heeft zeer recent tot een succes geleid. Feichi – producent van vervoermiddelen die elektrisch worden aangedreven – heeft besloten haar activiteiten in Nederland te huisvesten. Feichi is vanouds actief met de productie van remschijven die voornamelijk worden geleverd aan bedrijven als Honda en Toyota.

Twee andere e-producten van Feichi.

Een tiental jaar geleden startte Feichi een nieuwe divisie welke zich in hoofdzaak bezig hield met de ontwikkeling van een technologie voor een elektrische aandrijving van fietsen, scooters, auto’s en motoren. Het eindproduct werd in China, maar vervolgens ook in Europa afgezet. Vanwege de lage productiekosten en het aantrekkelijke design bleek het opbouwen van een marktpositie in Europa al snel succesvol en dus ontstond gaandeweg de behoefte aan het opzetten van een eigen distributienetwerk. E-bikes – met een actieradius van 80 tot 90 km en waar je zonder problemen de Cauwberg in Limburg mee kunt oprijden – gaan steeds meer het straatbeeld beheersen. In designs die zich niet onderscheiden van de normale fietsen en met een groeiende senioren markt bleek het produkt ook in Europa aan te slaan. Feichi ontwikkelde met de expertise van e-bikes vervolgens ook een technologie voor e-scooters, e-bussen en e-cars. Een producttoepassing die vleugels heeft gekregen vanwege de behoefte om in grote stadscentra de emissie en uitstoot van uitlaatgassen tot een minimum te beperken. Kyoto en de inconvenient Truth van Al Gore gaven als het ware de producttoepassing een boost! In steden als Hong Kong en bijvoorbeeld Shanghai is het vanwege smoggevaar en fijnstof al verboden om door de traditionele motoren aangedreven scooters of bromfietsen toe te passen. Daar wordt het stadsbeeld voornamelijk beheerst door e-scooters of e-bikes en binnenkort ook door e-stadsbussen. Feichi – met een jaaromzet van ca. € 300 mio – tekende recent contracten met de stad Montreal in Canada voor de levering van e-motoren voor 600 stadsbussen, nadat enkele weken daarvoor een soortgelijk contract werd afgesloten met het stadsbestuur van Dubai! Feichi levert daarbij de motorcomponenten. Het koetswerk wordt door derden geleverd. Dat geldt niet voor de e- bikes, e-scooters en e-cars. Voor die producten levert Feichi het complete produkt.


De e-scooter van Feichi

Feichi staat te boek als een solide en financieel sterke onderneming! Het bedrijf biedt in China werkgelegenheid aan ruim 500 medewerkers, waarvan een 80-tal ingenieurs dagelijks al actief zijn met productverbetering en productontwikkeling! Het bedrijf heeft al een grote afzet in Engeland en Italie en hoopt met de vestiging in Roosendaal ook posities te kunnen opbouwen in andere Europese landen. Een belangrijk deel van de e-producten van Feichi wordt afgezet in het buitenland. Ruim 60% wordt geëxporteerd naar alle werelddelen.

 

De algemeen directrice en tevens aandeelhouder van Feichi, mevrouw Li Wang, zegt, "dat Roosendaal voor Feichi goede mogelijkheden biedt om het Europees distributienetwerk uit te rollen. Roosendaal beschikt over een railnetwerk dat aansluit op het Europees railnet, maar ligt voor de distributie centraal in West-Europa. Binnen 4 uur rijden is een consumentenorganisatie te bereiken van ca. 140 millioen en dat maakt de logistieke positie een bijzondere, aldus mevrouw Li Wang. Zij wil stap voor stap de activiteit van Feichi uitbouwen. Dat betekent dat het te vroeg is om over concrete volumes of arbeidsplaatsen te spreken. Maar gelet op de marktkansen is op middellange termijn een werkgelegenheidsbestand van 50 tot 100 arbeidsplaatsen naar haar stellige opvatting realistisch."

 

 

Wethouder Dr. Jan Pelle, onder meer verantwoordelijk voor de portefeuille economische zaken van de gemeente Roosendaal en een van de aanjagers voor de Chinese acquisitiemarkt, "juicht de komst van Feichi van harte toe. Toen we in 2005 samen met REWIN West-Brabant de acquisitie voorzichtig opstartte realiseerde ik me, dat de aktie niet van risico¡¯s was ontbloot. Tegelijkertijd waren we ons bewust van de noodzaak om die weg op te gaan. Want hoe je het ook draait of keert¡­.. de Chinezen bestormen de wereldeconomie.. Dat proces valt niet te stoppen en dan is het beter – if you cannot beat them, join them – om economisch profijt eruit te trekken en de regionale economie te verstevigen door het aantrekken van Chinese investeringen!"

In opdracht van de gemeente Roosendaal heeft de regionale ontwikkelingsmaatschappij NV REWIN West-Brabant eind december jl. opnieuw een bezoek gebracht aan China met als doel de acquisitie van een aantal bedrijven af te ronden. Dat heeft allereerst geleid tot de ondertekening van een huurcontract voor Feichi zoals hierboven vermeld. Daarnaast is een tweede contract gesloten voor een Chinese vestiging in Roosendaal. Een bedrijf dat bouwproducten voor de doe het zelf markt in Europa wil gaan distribueren. Een kleinschalige activiteit, maar welk bedrijf eveneens groeipotenties heeft.

 

Daarnaast heeft het recente bezoek ook geleid tot een aantal concrete vorderingen in de totstandkoming van een Chinese tradecenter in Roosendaal. Dat heeft geleid tot de ondertekening van een memorandum of understanding met als belangrijkste ambitie dat in 2008 met de feitelijke bouw van het complex een aanvang zal worden gemaakt. REWIN West-Brabant heeft met een vierde Chinees ondernemer aan tafel gezeten om aansluitend op het Chinese tradecenter een eigen distributiecenter voor de logistiek van zijn produkt (onderdelen voor de energie-industrie) toe te voegen. Daarmee zou een tradecenterconcept van ruim 4 ha kunnen worden gebundeld. Vervolgens is van de gelegenheid gebruik gemaakt om de contacten met een aantal andere Chinese relaties te verbeteren en te verstevigen. Daaronder ook een een versteviging van de band met de regio Yangzhou……de regio waar West-Brabant een economische samenwerking mee tot stand heeft gebracht en waarvoor de burgemeester van Breda Peter van de Velden en in zijn voetspoor de wethouders Jan Pelle, Yves de Boer, en Andre Adank namens de regio de bestuurlijke kar trekken.

 

Een delegatie van de Chineses investeerders voor het Chinese tradecenter en een vertegenwoordiger van NV Rewin West-Brabant tonen met gepaste trots ¨C de inkt was nog niet droog – het op 20 december getekende memorandum of understandig. De heren zullen begin februari a.s. hun opwachting maken bij wethouder Dr. Jan Pelle om het plan verder te concretiseren.

 

NV Rewin West-Brabant,

Breda, 27 december 2007.

 

Cees Nuijten, 06 53 33 22 70.

 

Aanmelden nieuwsbrief

Ik stem in met de privacy-voorwaarden en ontvang graag de

REWIN. Vol energie voor hardwerkend, ondernemend en innoverend West-Brabant