‘Ondernemen in het kielzog van je ouders’ | Ondernemersverhaal | Creatieve Dienstverlening
Ondernemer Tamara Oome van Oome Boten, Motoren en Service in Drimmelen vertelt over haar ervaring met de hulp vanuit het nieuwste regionale programma.
In het nieuwste West-Brabantse sectorprogramma, Creatieve Dienstverlening, gebruiken we professionele creativiteit als sleutel tot waardecreatie. Hierin staan samenwerking en DOEN centraal. Zo stimuleren we bijvoorbeeld West-Brabantse ondernemers op een andere manier naar hun organisatie te kijken. Doel: (door)ontwikkeling faciliteren en bedrijven helpen innoveren.
Een van die ondernemers is Tamara Oome van Oome Boten, Motoren en Service. Lees haar verhaal hieronder en/of download het door op de afbeelding te klikken.
EEN FAMILIEBEDRIJF OVERNEMEN IN EEN BRANCHE WAAR JE HART LIGT. KLINKT ALS EEN GESPREID BEDJE. IS HET DAT OOK?
AAN DE DRIMMELSE HAVEN MAAKT TAMARA OOME ZICH LOS VAN INGESLETEN PATRONEN.
“Mijn vader hield van boten. Mijn moeder is dochter van een botenbouwer. Als kind wilde ik powerboatmonteur worden. De liefde voor watersport zit diep bij mij.”
Eerst werkt Tamara zeven jaar in de automotive sector. In 2014 is het moment daar om het bedrijf van haar ouders over te nemen.
“Mijn ouders hebben het bedrijf opgebouwd in een tijd dat watersport nog echt een hobby was. Het boenen, het sleutelen – dat hoorde er bij. Watersporters van nu beleven het echt anders. Voor nieuwe klanten is een motorboot vooral een gebruiksobject. Ze verwachten dat hun boot het hele seizoen startklaar in de haven ligt. De eerste jaren heb ik, met de hulp van mijn moeder, de lijn van mijn ouders doorgezet. Nu ben ik klaar om mijn eigen koers te varen. Ik zie weinig kans om te groeien in klantenbestand. De ruimte in de haven is te beperkt. Wat ik wil, is groeien in dienstverlening. Met een hoger serviceniveau inspelen op de verwachtingen van nieuwe watersporters. Ik wil een totaalconcept wegzetten voor de klanten van nu. Van visie naar realisatie: dat is een lastige stap. Ik heb mijn dagelijkse werkzaamheden. En een team dat al tientallen jaren op een bepaalde manier werkt. Ik kreeg er voor mijn gevoel maar heel weinig beweging in.”
Romana Buijs (Breinkonijn, the Innovation Cube) wees Tamara op de mogelijkheden van het sectorprogramma Creatieve Dienstverlening van de regio West-Brabant.
“Eerder heb ik met Romana gesproken over de koers van mijn bedrijf. Zij kende mijn situatie en kwam met de tip. Ik zal eerlijk zijn, de prijs voor zo’n creatief traject vond ik nogal fors. Wij zijn geen groot bedrijf. Het is toch een leuke bonus als ik zo’n bedrag over de medewerkers verdeel. En een beeld van de creatieve dienstverlening had ik niet echt. Geen idee wat ik mocht verwachten. Zonder de bijdrage van REWIN was ik er niet aan begonnen.”
Tamara is aan de slag gegaan met The Innovation Cube en het team creatieven daarachter. Romana Buijs vanuit brainstormtechnieken, Wouter Melkert als coach persoonlijke groei en Wesley van Dongen als financieel expert.
“Hoe maak ik mijn bedrijf klaar voor de klanten van nu? Dat is de vraag die ik heb voorgelegd. Verder ben ik er blanco ingegaan. Geen verwachtingen, we zien wel. Intern heb ik het gebracht als teambuildingsdag. Natuurlijk hebben we serieuze onderwerpen aangesneden. Over het thema future-proof, wat dat voor ons persoonlijk en als bedrijf betekent. Maar we zijn vooral in spelvormen met elkaar bezig geweest. Op zo’n dag vergeet je vrij snel dat je aan een serieus proces werkt. Na afloop dacht ik: leuk allemaal, maar was dit het nou? ‘s Avonds besefte ik dat er toch wel het een en ander naar boven was gekomen. Ik heb altijd in een mannenwereld gewerkt. Auto’s en boten, sleutelen en smeren. Als vrouw word je in het werk toch vaak gepasseerd. Collega’s gaan ervan uit dat je niet sterk of handig genoeg bent. Je krijgt weinig kansen om jezelf te bewijzen en krijgt hoe dan ook minder betaald. Dat maakt je onzeker. Ik dacht dat ik die twijfels achter me had gelaten. Terugkijkend op de teambuildingsdag, realiseerde ik me dat ik er nog niet ben. Ik moet aan mezelf blijven werken.”
Een paar weken later hebben Romana, Wouter en Wesley hun analyse gepresenteerd.
“Het heeft mij verrast hoeveel ze uit die ene dag hebben weten te halen. Waar de knelpunten precies liggen, in het bedrijfsmodel en binnen het team. Hoe we die aan kunnen pakken en welke rol ieder daarin speelt. Voor mijn gevoel sta ik er als leidinggevende niet meer alleen voor. Iedereen voelt zich belangrijk en verantwoordelijk voor de toekomst van het bedrijf.
“Mijn kennismaking met de creatieve dienstverlening is zeker waardevol gebleken. Daarom ben ik, deze keer op eigen kosten, een vervolgtraject ingegaan. De komende vier maanden gaat The Innovation Cube mij helpen om praktisch aan de slag te gaan met de inzichten.”
Ben je benieuwd naar wat we via het programma Creatieve Dienstverlening voor jou kunnen betekenen? Bel of mail met Geert van de Wouw, hij vertelt je er met plezier alles over.