Terwijl de Amerikanen al jarenlang intensief werken aan onbemande vliegtuigen gebeurt er in Europa op civiel gebied nog relatief weinig op dit vlak, vertelt Stefan van Seters van REWIN. "Zeker op het gebied van niet-militaire toepassingen met onbemande vliegtuigen kan er nog heel wat gebeuren." Dat biedt kansen aan de Nederlandse (onderhoud)industrie om voorop te lopen, vonden ze bij REWIN. Onder de titel UAS Maintenance Valley zette Van Seters in 2010 een innovatieproject op. DI-WCM werd penvoerder van het project, waarin ruim vijftig bedrijven participeren. Het gaat om eindgebruikers bij de overheid en uit de procesindustrie en uit de sectoren infra, martiem en energie. Daarnaast nemen leveranciers van (componenten van) UAS systemen, autoriteiten en onderwijs- en kennisinstellingen deel. "Doel is om samen voldoende kritische massa te creëren om het gebruik van onbemande vliegtuigen te vergroten."

 

 

Het UAS project bestaat uit twee delen:

Daarnaast wordt onderzocht op welke manier de vliegtuigjes kunnen worden ingezet voor onderhoudsinspecties, bijvoorbeeld aan buisleidingen of infra.

 

 

Fokker Services
Nu REWIN en het DI-WCM de contouren van het UAS plan hebben uitgezet, zal Fokker Services als projectleider het voortouw nemen in het ontwikkelen van deelprojecten. Kees van der Hoop van het DI-WCM: "Het idee om onbemande vliegtuigen in te zetten voor onderhoud komt van Fokker. We zitten nu middenin de fase om het plan van aanpak verder uit te kristalliseren."

 

Albatros UAS
Eén van de vijftig projectdeelnemers is Albatros UAS. Het bedrijf heeft op dit moment drie robotvliegtuigen, maar verwacht dat de vloot in de nabije toekomst flink uitbreidt. Joop Wenstedt: "We zijn nu in gesprek met een aantal asset owners om enkel proeven te doen. Ieder bedrijf heeft zo zijn eigen wensen, dus daar zit tijd in." Er zitten aansprekende namen tussen, licht Wenstedt toe. "Maar pas als de testen achter de rug zijn, willen we daarmee naar buiten treden." De UAS markt lijkt nu nog klein maar er zijn enorm veel ontwikkelingen gaande. Robotvliegtuigen zijn al bewezen betrouwbaar, maar er moet nog een enorme efficiencyslag plaatsvinden. Daar kan de Nederlandse industrie flink aan bijdragen, vindt Wenstedt. Daarnaast is het project handig om samen de gebruikte componenten gecertificeerd te krijgen volgens de eisen van de luchtvaartregelgeving. Daar zit meteen een verschil met modelvliegtuigen, zegt Wenstedt. "Die zijn bedoeld om tien minuten in de lucht te blijven, terwijl een UAS in feite een uitgekleed echt vliegtuig is dat vier uur aan een stuk kan vliegen. "

 

Lees hier meer over het UAS project of neem direct contact op met Stefan van Seters 076 – 56 46 778  of s.vanseters@rewin.nl

 

 

 

 

 

Aanmelden nieuwsbrief

Ik stem in met de privacy-voorwaarden en ontvang graag de

REWIN. Vol energie voor hardwerkend, ondernemend en innoverend West-Brabant