Inzet onbemande vliegtuigen bij incidenten op schepen

Dit is een nieuwsitem uit ons archief; afbeeldingen zijn weggelaten.

Zestien internationale partners gaan samenwerken om de veiligheid boven zee en diepvaarwater te vergroten door de inzet van onbemande luchtvaartuigen. Woensdrecht is de beoogde test- en vlieglocatie van het toestel.

Zestien partners in Engeland, Frankrijk, België en Nederland gaan samenwerken om de veiligheid van de Noordzee en het Kanaalgebied te vergroten door de inzet van onbemande luchtvaartuigen, ook wel UAS, RPAS of drones genoemd. Het Europese subsidieprogramma Interreg 2 Zeeën heeft hiervoor 280.000 euro toegezegd. REWIN West-Brabant is mede-ontwikkelaar van dit project dat geleid wordt door de TU Delft. Business Park Aviolanda in Woensdrecht wordt genoemd  als beoogde test- en vlieglocatie van het toestel.  

 

De zuidelijke Noordzee is, samen met het aangrenzende Kanaal, de drukst bevaren scheepsregio in Europa. Organisaties zoals brandweer, politie, kustwacht en reddingsdiensten zijn verantwoordelijk voor de veiligheid in dit gebied. Zij gaan hierbij uit van informatie die verzameld wordt door vliegtuigen, automatische boeien en radar. Deze manier van data verzamelen is echter maar beperkt effectief en vrij kostbaar. Een alternatief is de inzet van onbemande luchtvaartuigen.

 

Veiligheid voor West-Brabant
Alhoewel de Noordzee en het Kanaal ver weg lijkt voor West-Brabant, grenst de regio wel degelijk aan diepzeewater zoals bij de (diepzee) haven van Moerdijk. De wateren worden druk bevaren door schepen met soms potentieel gevaarlijke ladingen. Daarnaast is er in West-Brabant en de aangrenzende provincies veel bedrijvigheid in de chemische industrie. Gevolgen van rampen trekken zich niets aan van grenzen. Het is daarom noodzakelijk om als regio goed samen te werken met de buren en goed en slim uitgerust te zijn met het juiste materieel.

 

Kenniscentrum Woensdrecht
Vanuit het kenniscentrum voor onbemande luchtvaart dat op Business Park Aviolanda in Woensdrecht wordt opgericht, kan de nodige ondersteuning gegeven worden bij het inzetten van onbemande vluchtvaartuigen voor veiligheid. Te denken valt aan kennisoverdracht uit eerdere projecten maar ook aan het aanbieden van een testomgeving waar in geconditioneerde omstandigheden, nieuwe technologieën kunnen worden uitgeprobeerd.

 

Minder schade en slachtoffers
In het internationale project gaan de partners aan de hand van rampenscenario’s onderzoeken of het mogelijk is om onbemande luchtvaartuigen in te zetten bij incidenten op schepen. Bijvoorbeeld in de eerste fase na een melding waarin informatie wordt verzameld. Deze fase kost normaal veel tijd. De inzet van een onbemand luchtvaartuig  kan het verzamelen van data bespoedigen. Maar ook beslissingen over het in te zetten materieel kunnen door beeld en metingen vanuit de lucht beter en sneller genomen worden. Hierdoor ontstaat er minder schade aan de schepen en het milieu en is er minder kans op slachtoffers.

 

Diverse scenario’s
Er zullen diverse rampenscenario’s worden uitgewerkt. Eén van de scenario’s is een brand op een schip. Onder zulke omstandigheden is het van vitaal belang dat brandweerkorpsen over een zo gedetailleerd en actueel mogelijk beeld van het incident beschikken. Maar ook grensoverschrijdende incidenten worden uitgewerkt. Zo kan er een incident zijn zoals een chemiebrand aan land op of nabij een grens. Het meten en volgen van een gaswolk met een onbemand luchtvaartuig voorziet de hulpdiensten in beide landen van essentiële informatie om het incident doelmatig  en veilig te  bestrijden. Deze en andere scenario’s zullen worden uitgewerkt en uiteindelijk gepresenteerd in een haalbaarheidsstudie.

 

Versnelling onbemande vluchtvaartuig industrie
De veiligheid boven water blijkt dus vooral een internationale aangelegenheid. Daarom hebben partijen uit Engeland, Frankrijk, België en Nederland zich in dit project geschaard. Dit zijn zowel eindgebruikers, zoals brandweer en politie, als overheid, ondernemers en kennisinstellingen. Deze triple helix samenwerking wordt ondersteund door het 2 Zeeën programma. De resultaten zullen vrij gedeeld worden om de groei van de onbemande luchtvaartuig  industrie in Europa te versnellen.

 

 

Voor meer informatie en achtergronden kunt u contact opnemen met:

 

Stefan van Seters
REWIN West-Brabant
T:  + 31 (0)76 56 46 778
M: + 31 (0)6 24 267 866
E: s.vanseters@rewin.nl

 

 


Project partners in BERISUAS
Nederland: REWIN West-Brabant, TU Delft, Veiligheidsregio Zeeland, Unmanned Aviation Solutions,
Groot Brittannië: University of Southampton
België: Brandweer Gent
Frankrijk: Ensta Bretagne

 

Geassocieerde partners in BERISUAS
Nederland: Brandweer Rotterdam-Rijmond, Brandweer Midden- en West-Brabant, gemeente Woensdrecht en DARPAS (Dutch Association for Remotely Piloted Aircraft Systems)
Groot Brittannië  Kent Police
België: Brandweer Antwerpen, provincie West-Vlaanderen
Frankrijk: Telecom Bretagne
Zwitserland: Unosat (Unitar’s Operational Satellite Applications Programme)

 

 

 

Aanmelden nieuwsbrief

Ik stem in met de privacy-voorwaarden en ontvang graag de

REWIN. Vol energie voor hardwerkend, ondernemend en innoverend West-Brabant