Een robot die oude verflagen verwijdert van vliegtuigen, onderzoek naar manieren om composieten te inspecteren en repareren en nieuwe tools ontwikkelen voor onderhoud aan elektrische systemen in vliegtuigen. Dat zijn de drie meest concrete innovatieprojecten van BAC op Businesspark Aviolanda in Woensdrecht.
Businesspark Aviolanda (BPA) is het bedrijvenpark naast de landingsbaan van defensie in Woensdrecht. Het Logistiek Centrum Woensdrecht (LCW -defensie) en Fokker Elmo en Fokker Services zijn de oudste bewoners van het terrein. Doordat BPA de ontwikkeling van het oorspronkelijke Fokker-terrein op zich heeft genomen, is er ruimte ontstaan voor nieuwe activiteiten en bedrijven, zoals Maas Aviation, AELS en de opleidingen van de World Class Aviation Acadamy en de Aircraft Maintenance & Training School. Ook de schil van commerciële bedrijven rondom het LCW neemt toe. Het BPA-management streeft ernaar om de samenwerking tussen al deze organisaties en bedrijven te stimuleren en te verstevigen, zodat er een sterk cluster ontstaat voor vliegtuigonderhoud.
Nieuwe business
REWIN West-Brabant levert met een aantal innovatieprojecten onder de projectnaam BAC een bijdrage aan BPA om nieuwe business te genereren. De projecten van BAC rusten op vier thema’s: elektrische systemen, avionica, anti-corrosiebehandeling en composietenonderhoud. Het BAC-project is opgedeeld in verschillende deelprojecten en loopt inmiddels een jaar of twee. In het deelproject Elektrische systemen heeft het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium een onderzoek uitgevoerd naar de consequenties voor de luchtvaartindustrie van de nieuwe regelgeving voor elektrische systemen. Het onderzoek leverde een twaalftal ideeën op voor nieuwe tools die de Nederlandse MRO-industrie op voorsprong kunnen zetten. BAC-projectleider Bert Klarus: "We maken de voorstellen nu concreter door in gesprek te gaan met de Nederlandse MRO-industrie."
Laser coating removal robot
In een tweede deelproject werkt een groep bedrijven onder leiding van Stratagem Group aan een laser coating removal robot; een gerobotiseerd systeem dat oude verflagen van vliegtuigen verwijdert. Eind vorig jaar testte een Amerikaans laboratorium de laser op snelheid. De resultaten waren dusdanig positief dat het projectteam nu werkt aan het bouwen van een prototype. Klarus: "De voordelen van de robot zijn evident. De snelheid van de laser is belangrijk voor de businesscase. Het verwijderen van de verflagen gebeurt nu hoofdzakelijk handmatig en met chemicaliën. Tijdrovend en belastend voor mens en milieu. Met de robot besparen de vliegtuigmaatschappijen straks honderdduizenden euro’s."
Kenniscentrum composieten
In het deelproject rondom composieten werken verschillende bedrijven samen aan een Europees Kenniscentrum Composieten. Klarus: "Composieten worden steeds meer toegepast, maar er is nog maar weinig bekend over inspectie- en reparatiemethoden. Hierin willen wij een voorsprong opbouwen. De eerste resultaten liggen er. Op Aviolanda willen we een testfaciliteit inrichten om de beschikbare non-destructieve onderzoeksmethoden op hun toepasbaarheid in de vliegtuigindustrie te kunnen beoordelen."
Niet gemakkelijk
Klarus: "Het is niet altijd gemakkelijk om te blijven innoveren, want bedrijven hebben hun dagelijkse operatie die continu hun aandacht opeist. Vernieuwen is echter belangrijk om de internationale concurrentie voor te blijven. Door samen te werken, kun je sneller resultaten boeken. Je combineert kennis uit verschillende deelmarkten en met financiële steun, kun je als bedrijf je eigen innovatieprogramma een flinke impuls geven."
Meer informatie?
Bert Klarus
b.klarus@rewin.nl
076 – 56 46 793
Kijk ook op:
De website van BAc: www.bacw.nl
De website van Aviolanda: www.aviolanda.nl
Of de website van het Business Park Aviolanda: www.businessparkaviolanda.nl