Forever 21 betrekt nieuw groot districenter in Bergen op Zoom
Kledinggigant Forever 21 gaat nieuw te bouwen Europees distributiecenter in Bergen op Zoom betrekken. Totaal 20.000m2. Nu al met 80 personen actief, doorgroei naar 170 tot 200 medewerkers. Investering 25 miljoen euro.
De Amerikaanse kledingreus opent in Bergen op Zoom een nieuw te bouwen grootschalig Europees distributiecentrum van 20.000m2 voor het gehele Europese continent. Dat nieuwe distributiecentrum zal worden gebouwd op het bedrijventerrein Noordland in Bergen op Zoom op een steenworp afstand van de nieuwe buitengaatse containerterminal, die Mepavex gaat realiseren. Eerder was een bedrijfsruimte gehuurd van 7800 m2, maar door de snelle groei moest een nieuw, groter dc worden ontwikkeld. Na een uitvoerige oriëntatie in West- Europa is uiteindelijk gekozen voor de locatie in Bergen op Zoom.
Nu al zijn al ruim ca. 80 medewerkers van Forever 21 in West-Brabant aan de slag, maar door de nieuwbouw en de vestiging van het Europees hoofdkwartier in Bergen op Zoom groeit het bedrijf in fasen door naar 170 a 200 medewerkers, afhankelijk van hoe snel Forever 21 haar aandeel op de Europese modemarkt weet te vergroten.
Forever 21 is een van de snelst groeiende retailbedrijven in de wereld met een jaaromzet van meer dan $ 4,3 miljard in 2013. Het is sinds 1984 in de Verenigde Staten actief met trendy mode voor vrouwen en mannen en bijbehorende accessoires zoals schoenen, tassen, riemen en cosmetica in snelwisselende collecties. De keten ontwikkelt zich snel en wil in Europa de concurrentie aan met bijvoorbeeld H&M. Er zijn al Forever 21 flagship stores (met winkelvloeroppervlakte van 4000 tot 6000 m2) geopend in grote Europese steden als Parijs, Brussel, München, Wenen, Antwerpen en recent op het Rokin in Amsterdam. Later dit jaar en in 2015 zal dit elders in Europa gaan gebeuren.
In het nieuwe Europese dc zullen de gebruikelijke distributie werkzaamheden, maar vooral ook waarde toevoegende activiteiten worden uitgevoerd, zoals het uitpakken, sorteren, etiketteren, prijzen, inpakken, labelen en verzendklaar maken van de kleding en accessoires voor alle landen in Europa. Naast de levering aan de eigen winkels zal ook de uitlevering van de Europese webshop, die inmiddels online is in 4 talen (www.forever21.com), vanuit Bergen op Zoom plaatsvinden. Via de webshop wordt naar 18 landen in Europa verzonden.
ProDelta – een belegger en ontwikkelaar uit Rotterdam –zal het nieuwe distributiecenter ontwikkelen en vervolgens op basis van een langdurige huurovereenkomst verhuren. Forever 21 heeft een optie genomen om in 2016 een tweede uitbreiding van nog eens 15.000 m2 te huren. Daarvoor zal ProDelta in fasen een kavel van de gemeente op het bedrijventerrein Noordland aankopen van ca. 60.000 m2. De bouw van het nieuwe Europees distributiecentrum zal in september 2014 starten en vraagt een investering van ca. € 25 mio. Er wordt in juli 2015 opgeleverd.
Rob Cuijpers, Commercial/ Administrative Director Europe van Forever 21 licht toe hoe Forever 21 tot haar besluit is gekomen. “Onze ervaringen in termen van productiviteit en inzet van het personeel waren uiteindelijk – na een brede oriëntatie in West-Europa – doorslaggevend om de nieuwe, grootschalige distributielocatie in Bergen op Zoom te realiseren. De evidente kwaliteiten van Bergen op Zoom als logistiek knooppunt: aan het water, met eigen containerterminals, en in 2015 de A4 ,c.q. het knooppunt A-58/A4 gekoppeld aan het gunstigere prijsniveau van grond en commercieel vastgoed waren de doorslaggevende factoren om voor Bergen op Zoom te kiezen. Voor het verschepen van e-commerce pakketen is Bergen op Zoom centraal gelegen in Europa, 30% van de Europese inwoners wonen binnen een straal van 500km “, verduidelijkt Cuijpers. “Tenslotte zijn we aangenaam verrast door de zeer coöperatieve en constructieve houding van het gemeentebestuur.”
“We hebben er hard aan moeten trekken, om dit prachtige bedrijf in het Bergse te mogen verwelkomen en te behouden”, verklaart wethouder Economische Zaken van Bergen op Zoom, de heer Ton Linssen. ” Voorts bevredigend om vast te stellen dat we kunnen concurreren met nationale en internationale locaties, tegelijkertijd spannend, want de Amerikanen hebben vele locaties in Europa de revue laten passeren, van Spanje tot en met Duitsland, maar om dichter bij huis te blijven was ook Venlo nadrukkelijk in beeld. Wij konden precies het juiste pakket vestigingsvoorwaarden bieden waar Forever 21 behoefte aan had. De infrastructurele ontwikkelingen rond Bergen op Zoom, zoals natuurlijk de A4 die straks Rotterdam en Antwerpen naadloos met elkaar verbindt met het perspectief van een nieuwe grootschalige containerterminal, spelen daarbij ook een belangrijke rol”, aldus Ton Linssen.
Hij besluit: “Wij als college èn ambtelijke staf van Bergen op Zoom zijn bijzonder trots dat Forever 21 haar campagne om de Europese markt te veroveren vanuit onze gemeente verder zal gaan intensiveren. We hebben hoge verwachtingen van de groeicapaciteit van deze troonaangevende fashionspeler al besef ik dat de markt in Europa weerbarstiger kan zijn als wij nu allen wensen. Als Forever21 erin slaagt om de evenknie van H&M te worden, dan wordt het een prestigieuze speler en genereert het veel werkgelegenheid in Europa, maar niet te vergeten ook in Bergen op Zoom. Daarnaast betekent de vestiging ook de verkoop van ca. 6 ha industriegrond (in fasen) op het bedrijventerrein Noordland en dat is ook een financiële opsteker voor de gemeente, hoewel – zo benadrukt de wethouder – de werkgelegenheidsfactor bepalend was….de verkoop van de grond is weliswaar niet onbelangrijk, maar ondergeschikt aan de grote werkgelegenheidsimpuls, aldus wethouder Ton Linssen van Bergen op Zoom. ”
Frank van Dijk, Directeur Vastgoed van ProDelta Real Estate uit Rotterdam geeft aan ”uit te kijken naar de toekomstige samenwerking met ForEver21 en de gemeente Bergen op Zoom. Het is een intensief voortraject geweest, maar nu gaat de nieuwbouw daadwerkelijk van start. ProDelta ziet Bergen op Zoom als uitstekende logistieke locatie en gaat fors investeren in deze gemeente. Wij gaan in totaal ca. 25 mio investeren en wensen dit prachtige complex langjarig te exploiteren. Hiermee committeren wij ons voor de lange termijn aan deze strategische locatie”
REWIN West-Brabant heeft deze acquisitie ondersteund. Voor nadere informatie:
Guido van Liefland, hoofd Vestigen, 06-53587654