Europese distributie Calvin Klein naar Borchwerf

Dit is een nieuwsitem uit ons archief; afbeeldingen zijn weggelaten.

Warnaco voegt Europese districentra samen op Borchwerf. Inclusief shared service center voor Calvin Klein. 500 arbeidsplaatsen

Het  Amerikaanse concern Warnaco, dat op alle continenten met wereldberoemde merken als  Calvin Klein  in de consumentenmarkt opereert , heeft besloten om al haar huidige Europese distributie centra’s te sluiten en de logistieke- en distributieactiviteiten voor heel Europa te gaan verzorgen vanuit  West-Brabant. Op het bedrijvenpark Borchwerf in Roosendaal/Halderberghe  wordt daarvoor een mega distributiecentrum gebouwd van 30.000 m2, dat in mei 2010 in bedrijf zal worden genomen. Naast alle distributiegerelateerde activiteiten wordt in de  nieuwe bedrijfsvestiging ook het Europese  ‘shared service center’ van Warnaco ondergebracht, waarvandaan alle, financiën, administratie, IT , Customer Service, Credit and collection en HR zaken  voor Europa georganiseerd en uitgevoerd worden.

De keus voor West-Brabant werd gemaakt na een uitgebreid locatieonderzoek in Italië,  Frankrijk, België en Nederland. Het centraliseren tezamen met de bundeling van de distributieactiviteiten leidt  tot 175 nieuwe arbeidsplaatsen in de regio. Momenteel werken er 325 personen bij de  vestiging van Warnaco in Klundert. Deze vestiging wordt verplaatst naar Borchwerf. Daarnaast wordt er een forse groei voorzien, omdat Warnaco erin slaagt haar marktaandeel en omzet nog steeds te vergroten. Daarom wordt een groei geprognosticeerd in 2015 naar ongeveer 500 arbeidsplaatsen.  Hoewel Warnaco vanwege company  policy nooit gegevens publiceert over de exacte investeringssom wordt het investeringsvolume door ons grofweg begroot op 55 miljoen euro.   De beslissing om in Nederland of beter West-Brabant te centraliseren  werd overigens al dit voorjaar al  genomen. Anticiperend op de komst van het shared service center en het centrale Europese distributiecentrum, zijn er in het afgelopen jaar al een 100 tal nieuwe personeelsleden aangetrokken.

Tot voor kort exploiteerde Warnaco twee distributiecentra in Italië, een distributiecentrum in  Frankrijk en een distributiecentrum in  Klundert  bij Moerdijk. Al die distributiecenters met bijbehorende kantoren worden opgeheven en in fasen gebundeld  en geclusterd in Nederland of om precies te zijn op het bedrijvenpark Borchwerf Roosendaal. Aan die keus is een uitgebreid  locatieonderzoek vooraf gegaan. Een aantal landen in West-  en Zuid-Europa zijn in beeld gebracht als mogelijke vestiging locatie.  De raad van bestuur van Warnaco heeft uiteindelijk na een breed locatieonderzoek in binnen- en buitenland  voor West-Brabant gekozen, omdat men overtuigd werd dat de regio  West-Brabant in termen van arbeidskosten en logistieke capaciteit een aantrekkelijk pakket kan bieden.

Warnaco heeft naast nog steeds een relatief grote groei ook ambitieuze plannen om het marktaandeel in Europa te vergroten. Op basis van het ontwikkeld businessmodel is geconcludeerd, dat met bundeling en clustering van de activiteiten in Europa aanzienlijke kostenvoordelen en efficiencyvoordelen kunnen worden gegenereerd. Na een uitgebreid locatie onderzoek in België, Noord-Frankrijk, Italie , Zuid- en West-Nederland heeft de raad van bestuur  de voorkeur gegeven aan Borchwerf in Roosendaal/ Halderberge in West-Brabant. Vanuit het nieuwe distributiecentrum in West-Brabant kunnen de meeste winkels in Europa en Afrika binnen 24 uur worden bevoorraad en kan worden geprofiteerd van het geavanceerd en goed georganiseerd (hoogwaardig) logistieke  netwerk met belangrijke basis faciliteiten zoals de wereldhavens  Rotterdam en  Antwerpen en Main airport Amsterdam/Schiphol. En dit gekoppeld aan de gunstige kostenstructuur, de goede arbeidsmarkt en de hoge arbeidsproductiviteit maakt de formule geslaagd ….een schot in de roos of om de President of Global Sourcing, Distribution & Logistics Dwight Meyer  te citeren: We hit the bull’s eye by opting for West-Brabant.

De regionale ontwikkelingsmaatschappij NV REWIN West-Brabant heeft deze acquisitie in uitstekend samenspel met de gemeenten Halderberge, Roosendaal en de directie van het bedrijvenpark Borchwerf  gedurende een tijdsbestek van ruim 3 jaar van A tot Z mogen begeleiden.

Wethouder C. Lok  van de gemeente Halderberge juicht de komst van deze kledinggigant naar Halderbergs grondgebied van harte toe. "Het was zeker niet vanzelfsprekend dat Warnaco naar West-Brabant of zelfs maar naar Nederland  zou komen. Er was sprake van heftige competitie met regio’s in België. De onweerlegbare feiten over het gunstigere Nederlandse vestigingsklimaat (lagere loonkosten en sociale premies, gunstigere huurlasten en productiekosten in vergelijking met onze zuiderburen) deden Warnaco voor Nederland kiezen. Wij als gemeentebestuur hebben er, samen met  de gemeente Roosendaal en REWIN, vervolgens veel aan gedaan om Warnaco over de streep te trekken naar West-Brabant te komen. Warnaco is – volgens wethouder Lok-  een solide en financieel gezonde partij die hoogwaardige werkgelegenheid biedt en dus prima past in het profiel van bedrijven die we graag willen aantrekken voor Borchwerf 2. Bovendien heeft de onderneming een grote groeipotentie. De uitstekende groeicijfers van  Warnaco geven aan dat hun komst een echte aanwinst is voor de regionale economie!

Wethouder Wim van Overveld van de gemeente Roosendaal voegt toe: "Deze onderneming is een bijzondere  toevoeging aan de bonte schakering van lokale bedrijven en geeft  een geweldige boost op het gebied van (hoogwaardige) werkgelegenheid. De komst van een absolute wereldspeler als Warnaco bewijst  dat Borchwerf II een unieke propositie heeft waar het aantrekken van grootschalige buitenlandse investeringen betreft. We zullen er  alles aan blijven doen om de sterkten van dit unieke bedrijventerrein te behouden en verder uit te bouwen", aldus wethouder Van Overveld.

In totaal zullen er in 2015 450 tot 500 personen werkzaam zijn in de nieuwe Warnaco-vestiging, waarvan een minderheid in het actuele Europese distributiecentrum. Er gaan 210 werknemers werken in het Europese shared service center. Dit administratieve knooppunt, met meertalig karakter, zal alle Customer services , invoicing en betalingsactiviteiten en de finance  voor  heel Europa gaan verzorgen alsmede  IT and HR en de transport, planning en marketingactiviteiten. Het kantoor zal gebouwd worden na de realisatie van het distributiecentrum en krijgt een spectaculair design. Zo wordt het een echte eye-catcher vanaf de naburige snelweg A17. 

Ook directeur Leo Welters van het bedrijvenpark Borchwerf zegt met zichtbaar  ingehouden trots, dat Warnaco wel een beetje het pareltje op de kroon van alle inspanningen wordt. Een fors aantal arbeidsplaatsen en niet te vergeten in termen van architectuur een onderscheidend complex, zeker als de toevoeging van het kantoor een feit is.

 

Het geheel wordt gebouwd door de bekende Belgische ontwikkelaar Heylen, die een reputatie heeft voor de bouw van distributiecentra met een aansprekend design. De Heylengroup is gevestigd in Herentals (Belgie) en heeft al een keur aan bedrijfs- en kantoorgebouwen gerealiseerd met elke keer een opvallend,c.q. een aantrekkelijke en onderscheidende architectuur¡­¡­.  Geen standaard grijze doos, maar een dynamisch ogen bouwwerk! Overigens is het distributiecenter in aanbouw,maar moet de opdracht voor het aangrenzende kantoor nog worden gegund.

Het nieuwe EDC wordt bovendien voorzien van de laatste technologie, met onder meer ingebouwde sensoren die het in de toekomst mogelijk maken om te werken met genavigeerde hoogbouw trucks. Het sorteren van de duizenden verschillende kleding-items (varierend van shirts en jassen tot petjes en zwembroeken) zal automatisch plaatsvinden, met gebruik van een speciaal gebouwde splirt tray sorter en speciale software die  een nul-fouten score mogelijk maken. Alle area’s in het magazijn worden verbonden door Conveyor belts.

 

Achtergrondinformatie over Warnaco

De geschiedenis van Warnaco gaat terug tot 1874. Het oorspronkelijke bedrijf ontwikkelde, produceerde en verkocht Warner’s korsetten aan de detailhandel. Sindsdien is Warnaco ontwikkeld  tot toonaangevende speler op het gebied van (onder)kleding en ontwerpt en vermarkt  het bedrijf met in totaal 2.300 werknemers een brede range van kwalitatief hoogstaande  lingerie, sport- en zwemkleding over de hele wereld. De producten van Warnaco worden verkocht onder verschillende toonaangevende merknamen zoals bijvoorbeeld  Calvin Klein®, Speedo®, Chaps®, Warner’s® and Olga®. Het merendeel van deze merken is eigendom van Warnaco of wordt via ‘eeuwigdurende’ licenties op de markt gebracht.

Producten van Warnaco worden in meer dan 100 landen verkocht, voornamelijk aan groothandels, via verschillende distributiekanalen waaronder grote warenhuizen, onafhankelijke retailers, filiaalbedrijven, speciaalzaken en andere winkels, grootwinkelbedrijven en internet. Daarnaast worden de Calvin Klein producten verkocht in gespecialiseerde Calvin Klein winkels, waarvan Warnaco er aan het einde van 2007 wereldwijd 740 bezat (56 winkels met de reguliere collectie, 68 ¡®outlet stores¡¯, 1 on-line winkel en 615 ‘shop in shop’  concepten. Bovendien werden er nog  388 Calvin Klein kledingwinkels geëxploiteerd door derden, via licenties of franchise overeenkomsten.  Warnaco bezit ook een Speedo internetwinkel.

De Europese activiteiten van Warnaco richten zich in het bijzonder op Calvin Klein, Calvin Klein Jeans, underwear, swimwear, CK Bridge (de high end kleding lijn met bijvoorbeeld kostuums) en accessories. 

Warnaco vertrouwt op en benut haar wereldberoemde merken om een grote  verscheidenheid aan consumenten aan te spreken. Met een enorm assortiment op diverse prijsniveaus en vele verschillende typen verkooppunten streeft het bedrijf ernaar aan de wensen en behoeften van zowel mannelijke als vrouwelijke consumenten van jong tot oud tegemoet te komen. Bij Warnaco is men ervan  overtuigd dat juist deze gediversifieerde strategie het bedrijf onderscheidt van vele van haar concurrenten. Bovendien vermindert het de afhankelijkheid van de organisatie van één enkel distributiekanaal, product, merk of prijsniveau.  En met uitstekende resultaten!

Over het jaar 2008 behaalde Warnaco een totale omzet van ruim 2 miljard US dollars, waarvan 54% buiten Amerika werd gerealiseerd. De vestiging van een centraal Europees distributiecentrum en het bundelen van ondersteunende diensten in het nieuwe  Europese  kantoor met shared service center  passen  in de lange termijnstrategie van Warnaco, die er op gericht is in de toekomst  niet minder dan 60% van de totale wereldwijde omzet realiseren buiten Amerika, met wereldwijd alleen al een omzet van het Calvin Klein merk van  $ 2.8 miljard..

 

Breda, December  2009
NV REWIN West-Brabant

 

Voor meer informatie:
NV REWIN West-Brabant,  Cees Nuijten                             tel. 06-53332270.

Aanmelden nieuwsbrief

Ik stem in met de privacy-voorwaarden en ontvang graag de

REWIN. Vol energie voor hardwerkend, ondernemend en innoverend West-Brabant