Europees hoofdkantoor Forever 21 naar Breda
Het Amerikaanse Forever 21 Inc. gaat in Breda haar Europese hoofdkantoor en call-center openen, met circa 70 arbeidsplaatsen. Het modebedrijf richt zich op jong en trendy publiek en koos met begeleiding van REWIN voor vestiging in West-Brabant
Hippe, betaalbare kledingmerken straks ook in Europa verkrijgbaar
Het Amerikaanse Forever 21 Inc. heeft een handtekening gezet onder het huurcontract van het kantoor aan de Westbroek 64-66 in Breda. Hier opent het retail fashion bedrijf op korte termijn haar Europese hoofdkantoor. Vanuit Breda zal de Europese markt bewerkt gaan worden. Het merk richt zich op jong en trendy publiek. In het hoofdkantoor in Breda zal ook het callcenter voor de on-line verkopen worden gevestigd. De komst van Forever 21 betekent op termijn 70 nieuwe banen voor West-Brabant.
Forever 21
Forever 21 is sinds 1984 in de Verenigde Staten actief met trendy mode en bijbehorende accessoires zoals schoenen, tassen, riemen en cosmetica in snelwisselende collecties, tegen aantrekkelijke prijzen, voor een jong en trendgevoelig publiek. Forever 21 is een van de snelst groeiende retail bedrijven in de wereld, met een jaaromzet van meer dan 2.3 miljard $ in 2009.
Tot nu toe werden Forever 21 producten alleen in Noord-Amerika en Azië verkocht en waren internationale klanten aangewezen op mailorder via http://www.forever21.com/ . Nu wordt dus eindelijk het totale concept van Forever 21, inclusief al haar merken, via het nieuw te vestigen Europese hoofdkantoor in Breda ook daadwerkelijk naar dit continent gebracht om hier de concurrentie aan te gaan met bijvoorbeeld H&M en Zara. Op 12 november a.s. opent Forever21 haar eerste Europese winkels van 6.500 m2 in Birmingham en een dag later ook in Dublin. Meer winkelopeningen zijn de komende jaren te verwachten in meerdere Europese landen. De verwachting is dat Forever 21 hier net zo’n succes zal blijken te zijn als het in korte tijd in geheel Noord-Amerika geworden is.
Locatiekeuze
Forever 21 Inc. vond in Breda de optimale combinatie van alle factoren die bepalend waren bij de locatiekeuze voor de vestiging van het hoofdkantooor. Rob Cuijpers Administrative Director Europe van Forever 21: “Breda c.q. West-Brabant heeft een goede infrastructuur om onze vestigingen in Europa te bereiken – snelwegen , treinen (HSL) , vliegvelden (België en Nederland), er is genoeg aanbod van hoog gekwalificeerd en meertalig opgeleide potentiële medewerkers, en heeft een naam op het gebied van logistiek. Bovendien zijn de huisvestings- en andere kosten in deze regio stukken gunstiger dan bijvoorbeeld in de Randstad`.
“Dat Forever 21 voor de vestiging van het Europese hoofdkantoor voor Breda kiest, zegt veel over de aantrekkingskracht van onze stad en het uitstekende internationale vestigingsklimaat, meent wethouder Economische Zaken van Breda, de heer Cees Meeuwis. West-Brabant, met als zwaartepunt Breda, wordt door grote nationale en internationale spelers in toenemende mate als de optimale vestigingsregio gezien om de Europese markt te bewerken.” Meeuwis vervolgt: ” als gemeentebestuur gaan we de komende jaren de randvoorwaarden alleen nog maar verbeteren om deze positie optimaal uit te nutten. Een pakkend voorbeeld hiervan is de komst van een internationale school naar Breda.”
Forever 21 is bij de locatiekeuze en alle factoren die daarmee samenhangen ondersteund door de Netherlands Foreign Investment Agency, de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij, de regionale ontwikkelingsmaatschappij NV REWIN West-Brabant en de gemeente Breda. De huisvestingsprocedure aan de Westbroek in Breda is begeleid door makelaardij De Boer, Storimans en Partners.
ACHTERGRONDINFORMATIE OVER FOREVER 21
Het succesverhaal van Forever 21 begon in april 1984, in een winkel van 84 m2 in Los Angeles. Die winkel heette Fashion 21. De oprichter en huidige CEO, de Zuid-Koreaanse Do Won Chang, herinvesteerde de winst door om het halfjaar ergens een nieuwe winkel te openen, waarbij de naam werd veranderd in Forever 21. Forever 21 is nog altijd een private onderneming en nu een van de grootste familie bedrijven in de kleding.
Forever 21 opende in 1989 haar eerste winkel in een ‘shopping mall’. De gemiddelde vloeroppervlakte van een Forever 21 vestiging was toen inmiddels ruim 1500 m2. Sindsdien heeft Forever 21 speciality stores in alle grote winkelcentra in de VS geopend.
Sinds 1999 heeft Forever 21 ook zogenaamde Forever XXI flagship stores, waarin de volledige collectie inclusief alle denkbare accessoires aan het winkelend publiek wordt gepresenteerd. Cosmetica, bijouterieën, tassen en portomonnees, handschoenen en sjaals, riemen, hoeden en petten, zonnebrillen, beenmode; alle laatste trends zijn bij Forever 21 verkrijgbaar.
Hierbij wordt deels gebruik gemaakt van een ‘boutique’ concept waarin binnen de winkel door inrichting en aankleding wordt gesegmenteerd naar stijl en doelgroep. XXI winkels zijn gericht op iedere consument die niet noodzakelijkwijs jong (21), maar in elk geval jong van hart is en graag de laatste mode en trends wil volgen. Er zijn nu vier XXI winkels in de VS, en 1 in Canada, met een gemiddelde grootte van zo’n 7.500 m2.
Sinds 2008 worden jaarlijks gemiddeld 90 nieuwe winkels geopend. Inmiddels heeft Forever 21 zo’n 500 winkels in ondermeer Amerika, Canada, Indonesië, Japan, Korea, Malyasië, Verenigde Arabische Emiraten, Saudi Arabië.
In juni 2010 was de meest recente opening van een megastore, en wel een van 8.400 m2 op Times Square in New York.
5 november 2010