Europees distrubitiecentrum Forever 21naar Bergen op Zoom
Forever 21 kiest niet alleen voor een Europese hoofdkantoor in Breda. Het Europese distributiecentrum van dit Amerikaanse kledingbedrijf komt in Bergen op Zoom!
Forever 21 (VS) vestigt ook distributiecentrum in West-Brabant
Na hoofdkantoor in Breda: nu grootschalig edc in Bergen op Zoom
De inkt onder het huurcontract van het nieuwe Europese hoofdkantoor in Breda is nauwelijks droog, of Forever 21 breidt haar activiteiten in Nederland alweer verder uit. De Amerikaanse kledingreus opent in West-Brabant een grootschalig distributiecentrum (edc) voor het gehele Europese continent, dat zal worden gevestigd in Bergen op Zoom. Hier betrekt Forever 21 in eerste instantie een bedrijfsruimte van 10.000 m2, waar direct al 25 personen in de orderpicking en distributie van Forever 21 mode en accessoires aan de slag kunnen. Het Amerikaanse kledingbedrijf geeft aan op korte termijn in fases te willen doorgroeien naar een personeelssterkte van 150 personen, uiteraard afhankelijk van hoe snel Forever 21 er in slaagt om in de Europese markt te penetreren en marktaandeel te veroveren.
Forever 21 is sinds 1984 in de Verenigde Staten actief met trendy mode en bijbehorende accessoires zoals schoenen, tassen, riemen en cosmetica in snelwisselende collecties, tegen aantrekkelijke prijzen, voor een jong en trendgevoelig publiek. De keten ontwikkelt zich snel en wil in Europa de concurrentie aan met bijvoorbeeld H&M en Zara. Forever 21 is een van de snelst groeiende retail bedrijven in de wereld, met een jaaromzet van meer dan 2.3 miljard $ in 2009.
In het nieuwe Europese dc zullen de gebruikelijke distributie werkzaamheden, maar vooral ook waarde toevoegende activiteiten worden uitgevoerd, zoals het uitpakken, sorteren, etiketteren, prijzen, inpakken, labelen en verzendklaar maken van de kleding en accessoires. Naast de levering aan de eigen winkels zal ook de uitlevering van de Europese webshop, welke inmiddels online is (www.forever21.com), vanuit Bergen op Zoom plaatsvinden. Het nieuw te betrekken pand is alvast uitgerust met de middelen om dat in toenemende mate geautomatiseerd te doen.
Dit soort en andere technologische ontwikkelingen in de logistiek en het vele “rumour around the branche” dat in de regio West-Brabant wordt gegenereerd, – denk bijvoorbeeld aan het flink aan de weg timmerende nieuwe Nederlandse topinstituut DINALOG in Breda èn het feit dat de regio al tweemaal is uitgeroepen tot logistieke hotspot nr. 1 van Nederland – maken deze bedrijfstak ontegenzeggelijk ‘hot’, zo niet sexy!
Rob Cuijpers, Administrative Director Europe van Forever 21 licht toe hoe Forever 21 tot haar opmerkelijk snelle actie is gekomen. “Door de contacten die we bij de recente vestiging van ons hoofdkantoor in de regio West-Brabant hebben opgedaan en onze ervaringen in dat vestigingstraject, was ons eigenlijk vrij snel duidelijk dat geen enkele locatie in Nederland beter geschikt zou zijn voor ons distributiecentrum.
De evidente kwaliteiten van Bergen op Zoom als logistiek knooppunt: aan het water, met eigen containerterminals, en in de nabije toekomst de A4 gekoppeld aan het net iets gunstigere prijsniveau van grond en commercieel vastgoed waren de doorslaggevende factoren om dan in die regio West-Brabant juist voor Bergen op Zoom te kiezen”, verduidelijkt Cuijpers. “Tenslotte zijn we aangenaam verrast door de zeer coöperatieve en constructieve houding van het gemeentebestuur van Bergen op Zoom. “We hebben er hard aan moeten trekken, om dit prachtige bedrijf in het Bergse te mogen verwelkomen”, verklaart wethouder Economische Zaken van Bergen op Zoom, de heer Ton Linssen. “In goed samenspel met REWIN West-Brabant konden wij precies het juiste pakket vestigingsvoorwaarden bieden waar Forever 21 behoefte aan had. De infrastructurele ontwikkelingen rond Bergen op Zoom, zoals natuurlijk de A4 die straks Rotterdam en Antwerpen naadloos met elkaar verbindt, spelen daarbij ook een belangrijke rol”, aldus Ton Linssen. Hij besluit: “Wij als college èn ambtelijke staf van Bergen op Zoom zijn bijzonder trots dat Forever 21 haar campagne om de Europese markt te veroveren vanuit onze gemeente verder zal gaan intensiveren. We hebben hoge verwachtingen van de groeicapaciteit van deze troonaangevende fashionspeler al besef ik dat de markt in Europa weerbarstiger kan zijn als wij nu allen wensen. Als Forever21 erin slaagt om de evenknie van H&M te worden dan wordt het een prestigieuze speler en genereert het veel werkgelegenheid in Europa, maar niet te vergeten ook in Bergen op Zoom. “
REWIN en de gemeente Bergen op Zoom hebben bij de acquisitie van Forever 21 samengewerkt met de Netherlands Foreign Investment Agency en de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij. De huisvestingsprocedure is mede verzorgd door Axa de eigenaar van het complex, dat Forever21 gaat huren.
Breda, 18 februari 2011,
NV Rewin West-Brabant ,regionale ontwikkelingmaatschappij.
Cees Nuijten, hoofd Promotie & Acquisitie NV REWIN West-Brabant.
ACHTERGRONDINFORMATIE OVER FOREVER 21
Het succesverhaal van Forever 21 begon in april 1984, in een winkel van 84 m2 in Los Angeles. Die winkel heette Fashion 21. De oprichter en huidige CEO, de Zuid-Koreaanse Do Won Chang, herinvesteerde de winst door om het halfjaar ergens een nieuwe winkel te openen, waarbij de naam werd veranderd in Forever 21. Forever 21 is nog altijd een private onderneming en nu een van de grootste familie bedrijven in kleding
Forever 21 opende in 1989 haar eerste winkel in een ‘shopping mall’. De gemiddelde vloeroppervlakte van een Forever 21 vestiging was toen inmiddels ruim 1500 m2. Sindsdien heeft Forever 21 speciality stores in alle grote winkelcentra in de VS geopend.
Sinds 1999 heeft Forever 21 ook zogenaamde Forever XXI flagship stores, waarin de volledige collectie inclusief alle denkbare accessoires aan het winkelend publiek wordt gepresenteerd. Cosmetica, bijouterieën, tassen en portomonnees, handschoenen en sjaals, riemen, hoeden en petten, zonnebrillen, beenmode; alle laatste trends zijn bij Forever 21 verkrijgbaar. Recent is ruim 4000 m2 winkelruimte gehuurd aan de Meir in Antwerpen, de PC Hoofdstraat of zo u wilt de Kalverstraat in Antwerpen.
Hierbij wordt deels gebruik gemaakt van een ‘boutique’ concept waarin binnen de winkel door inrichting en aankleding wordt gesegmenteerd naar stijl en doelgroep. XXI winkels zijn gericht op iedere consument die niet noodzakelijkwijs jong (21), maar in elk geval jong van hart is en graag de laatste mode en trends wil volgen. Er zijn nu vier XXI winkels in de VS, en 1 in Canada, met een gemiddelde grootte van zo’n 7.500 m2.
Sinds 2008 worden jaarlijks gemiddeld 90 nieuwe winkels geopend. Inmiddels heeft Forever 21 zo’n 500 winkels in ondermeer Amerika, Canada, Indonesië, Japan, Korea, Malyasië, Verenigde Arabische Emiraten, Saudi Arabië.
In juni 2010 was de meest recente opening van een megastore, en wel een van 8.400 m2 op Times Square in New York. Het complete productenportfolio van Forever 21 Inc. bestaat uit de volgende merken:
Forever 21, Heritage 198, HTG 81 Kids, Faith 21, 21 Men, Love 21, 12 by 12