Creatieve Dienstverlening | Golfpark De Turfvaert: natuur van meer waarde
In het nieuwste West-Brabantse sectorprogramma, Creatieve Dienstverlening, gebruiken we professionele creativiteit als sleutel tot waardecreatie. Hierin staan samenwerking en DOEN centraal. Zo stimuleren we bijvoorbeeld West-Brabantse ondernemers op een andere manier naar hun organisatie te kijken. Doel: (door)ontwikkeling faciliteren en bedrijven helpen innoveren.
Een van die ondernemers is Ad Jacobs van Golfpark De TurfVaert. Lees zijn verhaal hieronder en/of download het door op de afbeelding te klikken.
De Turfvaert is een verrijking voor de golfsport
Het is een baan als geen andere. Fijn, maar dat was niet het doel. Eigenaar Ad Jacobs heeft meer voor ogen.
Tien jaar terug was het een gebied waar niemand van opkeek: landbouwgrond, landbouwgrond en landbouwgrond. Nu vind je ten zuiden van Rijsbergen een bijzondere golfbaan. Aangelegd door golfbaanarchitect Frank Pont, bekend om zijn klassieke, natuurlijke lijnen. Zandverstuivingen, bunkers en hoog gras. Het gevoel van een baan aan zee. De transformatie van landbouwgrond naar natuurgebied schiet wortel in 2001.
Ad Jacobs, telg uit een agrarische familie, volgt zijn hart. “Ik ben geen agrariër en was ook geen golfer”, vertelt hij. “Ik wilde landbouwhectaren omzetten in natuur en dat delen met liefhebbers. Golf was een mogelijkheid om die ontwikkeling te financieren.” Die natuurontwikkeling is zeker gelukt, West-Brabant heeft er een prachtig recreatiegebied bijgekregen. Een golfbaan van twintig hectare. En ruim vijfentwintig hectare natuur.
Ad zou tevreden achterover kunnen leunen
Maar een golfpark waar uitsluitend leden van genieten, heeft hij nooit geambieerd. Ad wil meer – en dan vooral meer natuurliefhebbers ontvangen. Maar mensen zoeken op wat ze kennen. De drukte in het Mastbos tijdens lockdowns haalde de landelijke journaals. Dat terwijl het West-Brabantse land volop alternatieven biedt. Oude bossen, fraaie landgoederen. De wandel- en fietspaden op De Turfvaert. Hoe vindt Ad aansluiting bij het gewenste publiek?
Op zoek naar het antwoord, schrijft hij zich in voor de pilot ‘Creating Smart Business’. REWIN koppelt hem aan het drietal Berry van Nes (gr8 agency), Sjef Kuijsters (Procreate) en Rob Peters (Handpicked Agencies).
De samenwerking met de drie creatieven gaat niet direct van een leien dakje. “De eerste creatieve sessies brachten me niet dichter bij een oplossing. Het ging voor mijn gevoel te veel over wat en te weinig over hoe.” Geert van de Wouw (REWIN) springt bij. Hij helpt om de verwachtingen duidelijk te krijgen en geeft de samenwerking het benodigde zetje in de juiste richting.
Het creatieve klankbord komt tot de kernvraag:
wil je bekend staan als golfbaan of als Grand Café in het hart van een natuurpark? Golfpark De Turfvaert dankt de naam aan een afgegraven waterloop; de verbinding tussen het turfveen bij Achtmaal en de afzetmarkt te Breda. Deze turfvaart is een regionaal monument. Is dat genoeg om natuurliefhebbers tot een bezoek te prikkelen?
Berry, Sjef en Rob krijgen meer moois boven water. Zij leggen onder meer de link met het masterplan Van Gogh Nationaal Park. De Turfvaert zou een logische schakel kunnen zijn tussen Zundert, Etten-Leur en Breda: Van Gogh’s geboortedorp, het gebied waar hij zijn eerste jaren als kunstenaar invult en de stad waar hij veelvuldig familie bezoekt en enige tijd verblijft. Als natuurgebied sluit De Turfvaert aan bij de schilderingen en tekeningen die Vincent van Gogh maakt in zijn beginperiode.
Nieuwe invalshoeken, frisse inzichten
En die dan vooral concreet maken. Daarvoor zocht Ad creatieve ondersteuning. “Sjef, Berry en Rob hebben me geholpen om keuzes te maken en lijnen uit te zetten. Aan het eind van het traject lag er een duidelijk adviesrapport.” Ad Jacobs kan aan de slag met ontwikkelpunten op het gebied van positionering, communicatie, gebiedsinrichting en regionale verbinding.
“Het is een schitterend idee om de horeca centraal te stellen. We kunnen zo inspelen op de bezoekers van het Van Gogh Nationaal Park die het gebied doorkruisen. Natuur, historie en kunst: dat zijn de ingrediënten waar we wandelaars en fietsers mee kunnen verleiden. We gaan het groots aanpakken. Nieuwe bewegwijzering, een kaart met streekproducten, educatieve elementen. Voorzieningen die voor de doelgroep belangrijk zijn, zoals een servicestation voor fietsen en oplaadpunten voor e-bikes.”
Toegevoegde waarde
Om verder te kijken moet je loskomen van het dagelijkse. Voor creatieve makers is dat een tweede natuur. Daar zat de toegevoegde waarde.
Zonder deze pilot had Ad niet aan de inzet van creatieve ondernemers gedacht. “Creatieven inhuren? Ik zag het niet voor me. Wat is het resultaat van zo’n investering? Ook na de eerste sessies wist ik daar de vinger niet achter te krijgen. Nu ik het traject van a tot z heb mogen ervaren, snap ik dat het om een proces gaat. Als ik voel dat ik vastloop, zal ik niet aarzelen om opnieuw creatieve inbreng op te zoeken.”
Ben je benieuwd naar wat we via het programma Creatieve Dienstverlening voor jou kunnen betekenen? Bel of mail met Geert van de Wouw, hij vertelt je er met plezier alles over.