Brabantse containerterminals bundelen krachten
Bron: BNDeStem editie Moerdijk
De binnenvaart verkeert in zwaar weer. Nu de containerzeeschepen steeds groter worden en in de havens van Rotterdam en Antwerpen meer ruimte en tijd voor zich opeisen, komen de kleinere binnenvaartschepen in het nauw. Met als gevolg steeds meer containers op de weg. Het wordt daardoor steeds moeilijker om klanten die ladingen aanbieden, zekerheid te verschaffen. Immers, het is niet meer op voorhand te zeggen hoeveel tijd een schip in Rotterdam kwijt is. Daarom kiezen steeds meer bedrijven voor vervoer over de weg. En dat wil bijna niemand.
Corridor
Distributiecentra
OV-jaarkaart
Problemen zat dus. De dochter van Luc Smits zette haar vader op het spoor van de oplossing. ,,Als ik naar Schiphol moet, rijd ik met de auto. Ik sta dan altijd in de file. Toen ik een keer heel vroeg moest vertrekken wilde ik een taxi bestellen, maar toen zei mijn dochter dat ik de trein eens moest pakken.”De trein? Dat was iets nieuws voor Smits. Maar hij deed het wel. En ontdekte dat er elk kwartier een trein naar Schiphol rijdt. ,,Omdat ze betrouwbaar zijn, ga ik nu met de trein. Ik heb zelfs een OV-jaarkaart. Kun je het je voorstellen?” Als het zo met containers ook zou kunnen, kan de branche misschien wel nieuw leven worden ingeblazen. Betrouwbaarheid. Zekerheid. Smits kroop met de bazen van de Barge Terminal Tilburg, de Danser Group en later ook de Oosterhoutse Container terminal rond de tafel. Het uitgangspunt is dat ze samen zorgen voor de lading van een schip. ,,Maar we blijven concurrenten”, onderstreept Smits.
Achter elkaar
Verheugd
Toonbeeld
Dordtse Kil
En zo kan het gebeuren dat een leeg containerschip in Tilburg de eerste containers aan boord neemt, in Oosterhout nog een aantal en dat het schip in Moerdijk zijn laatste lading aan boord krijgt, voor het de Dordtse Kil invaart naar Rotterdam.
Maar ook het geschuif met lege containers wordt zo doelmatiger. In het verleden bracht elke terminal zijn eigen lege container naar bijvoorbeeld Rotterdam. Tot de corridor bedacht dat het efficiënter is om ze in Moerdijk te verzamelen en ze in een keer naar Rotterdam te brengen.
Heineken