Benelux hoofdkantoor Scania naar Breda
Scania bundelt haar hoofdkantoren in Nederland en Belgie in Breda. Deze ´Beneluxering` betreft in totaal 140 arbeidsplaatsen. |
De stad Breda, c.q. de regio West-Brabant heeft kennelijk een grote aantrekkingskracht op de automotive sector. Na recente vestigingen van de hoofdkantoren van Opel, General Motors, Daewoo, Ssangyong en Chevrolet "beneluxeert" opnieuw een prominent bedrijf in West-Brabant, c.q. de stad Breda. Scania, een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto’s, autobussen en motoren voor industrie en scheepvaart bundelt haar hoofdkantoren vanuit België en Nederland in de stad Breda.
Scania – sedert 1891- wil zijn Beneluxorganisatie beter stroomlijnen en wenst daarom in april 2008 een Benelux-hoofdkantoor te openen in Breda. De huidige activiteiten in de respectievelijke hoofdkantoren in Den Haag en Brussel zullen naar het nieuwe Beneluxhoofdkantoor in Breda worden verplaatst. De verhuizing zal direct ca. 140 arbeidsplaatsen opleveren.
Zweedse kwaliteit van Nederlandse bodem… , want de grootste Scania-fabriek ter wereld staat in Nederland (Zwolle). Hier wordt het volledige Scania vrachtwagenprogramma geassembleerd. Sinds 1964, het jaar waarin de productie van Scania in Nederland begon, werden al meer dan 400.000 vrachtwagens afgeleverd. Het aantal medewerkers nam in die periode toe van 270 naar thans ca. 1.600 personen. In 2007 werden door de "Nederlandse fabriek" ruim 30.000 trucks afgeleverd. Het merendeel had een Europese bestemming.
Scania kan in West-Europa bogen op een groot marktaandeel. Door de verschillende fabrikanten werden in 2007 in Europa ruim 260.000 bedrijfsauto’s groter dan 16 ton geregistreerd. Het Scania aandeel bedroeg 13,2%. Groot Brittanie, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, België en Nederland zijn de belangrijkste Europese markten voor Scania.
Scania heeft zonder te overdrijven een sterke positie verworven als een van de grootste vrachtwagenproducenten van Europa. Het bedrijf is gespecialiseerd in de productie van vrachtauto’s en bussen in het zwaar vervoer segment – boven de 16 ton maximaal toelaatbaar gewicht – en onderscheidt zich door technisch zeer geavanceerde en hoogwaardige producten.
Scania telt wereldwijd ruim 35.000 medewerkers, heeft productievestigingen in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. De omzet over 2007 bedroeg meer dan 84 miljard Zweedse kronen (bijna 9 miljard Euro). Wereldwijd produceerde Scania ruim 82.000 trucks en bussen. Scania produceert overigens uitsluitend op order. Dat houdt in dat alle vrachtauto’s op basis van klanteneisen worden gespecificeerd. Het betekent ook dat snel moet kunnen worden ingespeeld op de sterk wisselende vraag (en dus sterk cyclische markt) naar zware vrachtwagens. Scania organiseert dit door de flexibele inzet van het personeel en een uitgebalanceerde logistieke aanpak.
Scania kent overigens een rijke historie. Het merk zag het daglicht in 1891 in de zuidelijkste provincie van Zweden, Skane. Scania geldt als een van de oudste vrachtwagenfabrikanten in de wereld. Inmiddels is het (beursgenoteerde) concern ook uitgegroeid tot een van de marktleiders in de wereld. Met een productengamma dat in de vrachtwagensector als het neusje van de zalm wordt gezien. Of beter….de Rolls Royce onder de vrachtwagens… Vriend en vijand zijn het erover eens, dat Scania zich in het hoogste technologische marktsegment beweegt. Met een state-of-the-art productiesysteem heeft Scania zich in de markt gepositioneerd als een industrieel sterk en financieel solide concern. Zelfs tijdens economische recessies in de laatste honderd jaar was Scania steeds in staat om met winstcijfers naar buiten te komen. Sinds meer dan 70 jaar heeft Scania dan ook elk jaar zwarte cijfers mogen presenteren. Een feit waarmee de concurrentie niet alleen in kwalitatief opzicht maar ook met financiële performance in de schaduw werd geplaatst. In 2007 werd een winstpercentage genoteerd van ruim 14%. De vrachtwagens van Scania worden door vrachtwagenchauffeurs als het vlaggenschip in de vrachtwagenbranche beschouwd. Droomcabines waar het luxe toeven is en die ertoe leiden dat er in Europa vele fanclubs zijn ontstaan van oude en nieuwe Scania liefhebbers. De titel ‘King of the Road’ is dan ook onlosmakelijk met Scania verbonden.
Research & Development staat hoog in het vaandel van Scania. Het concern maakte furore met de ontwikkeling van de eerste turbomotor, maar grossiert ook in Awards en prestigieuze prijzen. In 1999 presenteerde Scania als eerste vrachtautofabrikant ter wereld een uitgebreide reeks lage emissiemotoren die aan alle vastgestelde Euro 3 normen voldoen. Scania gaat aan kop waar het gaat om de levering van moderne, milieuverantwoorde stadsbussen. Recent had Scania opnieuw prijs. De truck- en busfabrikant werd verkozen tot preferred supplier door het Clinton Climate Initiative, de organisatie ter bestrijding van de klimaatverandering waar oud president Bill Clinton leiding aan geeft. De ethanolstadsbussen van Scania worden door Clinton gezien als een van de beste oplossingen om de CO2-uitstoot in het stadsverkeer te verminderen. Scania zal daarvan ongetwijfeld profiteren, omdat het Clinton Climate Intiative verbonden is aan de C40, een verbond van 40 wereldsteden die zich hebben gecommitteerd aan het toepassen van nieuwe technologieën om hun negatieve invloed op het klimaat te reduceren. Onder de C40 grote wereldsteden treft u metropolen als Addis Ababa, Bangkok, Beijing, Berlin, Houston, Istanbul, London, Madrid, New York, Paris, Shanghai, Tokyo en Warschau.
Directeur Scania Benelux, de heer Anders Grundströmer, zegt dat "Scania de fysieke samenvoeging van de kantoren tot een Beneluxhoofdkantoor realiseert om aldus voor de gehele Benelux een krachtiger en eendrachtig beleid voor de gehele Benelux te kunnen voeren. De stad Breda ligt centraal in dat werkgebied en is vanaf de beide locaties Den Haag en Brussel uitstekend aan te rijden. De bedoeling is om in april 2008 in Breda operationeel te zijn. De bereikbaarheid van de stad speelt hierbij een belangrijke rol. Niet alleen met de auto, maar ook met de trein. De komst van de HSL of liever het feit, dat Breda met de shuttle kan profiteren van het snelle Europese railnetwerk maakte de keus ten opzichte van de andere steden in België en Nederland alleen maar gemakkelijker".
Wethouder drs. Andre Adank, wethouder Economische Zaken van Breda, en president-commissaris van NV REWIN West-Brabant, ziet in deze vestiging van Scania opnieuw een bewijs voor de bijzonder gunstige uitgangspositie die Breda en regio innemen ten opzichte van bedrijven die kiezen voor een Beneluxvestiging.
"Onze gunstige geografische ligging, goede bereikbaarheid maar ook – of misschien wel juist vooral – onze visie en mentaliteit hebben al menig Beneluxeerder overtuigd van de pluspunten van een vestiging in Breda of West-Brabant. We combineren hier harde feiten, vooral de goede infrastructuur, met een hoog serviceniveau, een vooruitziende blik en intensieve regionale samenwerking. Plus de gunstige vestigingsvoorwaarden zoals goed opgeleide beroepsbevolking, plezierig woonklimaat, goed onderwijsaanbod, en tal van voorzieningen op het gebied van winkelen, zorg en uitgaan. Door onze contacten met de markt zijn we in staat te anticiperen op de vraag naar bedrijfsruimten. Daardoor kunnen we tijdig nieuwe terreinen in ontwikkeling nemen. Overigens zolang de voorraad strekt, dus in dat verband is het heel goed dat we regionaal optrekken en op die manier zoveel mogelijk bedrijven op de juiste plek in West-Brabant kunnen huisvesten. Tot de voorraad reken ik ook de bedrijventerreinen die in aanmerking komen voor herstructurering en de locaties die nu als het ware nog op de tekentafel staan. Onder die laatste categorie vallen de spoorzone, Via Breda, de locatie langs de A16 met werknaam De Wig, en ruimte voor bedrijven bij Bavel-Zuid. Breda richt zich bij acquisitie van bedrijven behalve op internationale Benelux-hoofdkantoren op drie sectoren: handel en logistieke dienstverlening, hospitality en de creatieve en kennisintensieve industrie.
Met Scania hebben we er niet alleen een prominent Beneluxhoofdkantoor bij, maar bouwen we ook ons imago als prima stad voor het logistieke bedrijfsleven verder uit."
De regionale ontwikkelingsmij NV REWIN West-Brabant heeft deze acquisitie in samenwerking met de gemeente Breda mogen begeleiden, terwijl de Meeusgroep als makelaar en DTZ Zadelhoff namens de eigenaar/verhuurder optrad.
Breda, februari 2008.
NV REWIN West-Brabant.