Amerikaanse modekoning Fila komt naar Roosendaal
Dit is een nieuwsitem uit ons archief; afbeeldingen zijn weggelaten.
Het Amerikaanse modeconcern Fila heeft definitief besloten haar modeproducten voor de gehele Europese markt vanuit Roosendaal te gaan distribueren. In het West-Brabantse Roosendaal is heel recent een grootschalige Europees distributieactiviteit van start gegaan voor de verwerking en distributie van het brede gamma van sportkleding en footwear van het wereldvermaarde Fila. Fila behoeft nauwelijks introductie, want het bedrijf staat bekend als een prominent en toonaangevend speler. Wereldwijd actief als producent en leverancier van sportkleding en niet te vergeten sportschoenen. Stijl, performance, kwaliteit en fijne smaak zijn de succes factoren en sleutelwoorden. De nieuwe bedrijfsactiviteit gaat (direct en indirect) werkgelegenheid bieden aan ruim 250 tot 300 personen! De activiteiten gaan (samen met TNT Fashion) van start in een grootschalig distributiecentrum aan de Gewenten op het industrieterrein Borchwerf langs de A-17 in Roosendaal. Een distributiecentrum met een vloeroppervlakte – met een fysieke grootte van vele voetbalvelden - van ruim 33.000 m2. De gebroeders Fila startte in 1911 in de schaduw van de Vesuvius met design en productie van onderkleding. Weldra richtte Fila zich met hun aangeboren Italiaanse design talent zich ook op de sportwereld door sportkleding te ontwikkelen met stijl en van een hoge kwaliteit. Gericht op het hoger marktsegment en – om dat modewoord maar een keer te gebruiken – appealing de jongere consument! Fila groeide uit tot een concern dat wereldwijd opereert en daarbij als nichespeler geldt. Een produkt dat zich niet richt op de massa consumentenmarkt, maar eigenlijk gefocust is op een select publiek. Dat geeft naast dit kwaliteitsaspect voor de company ook een aantrekkelijk comparatief voordeel, omdat de financiële marges daardoor wat groter kunnen zijn en het product niet onmiddellijk onderhevig is aan prijserosie. Of om het in marketingtermen uit te spreken..Fila opereert in die hoek van de kamer waar olifanten als Calvin Klein of Puma haar poten niet kunnen wegzetten! Fila kan dus eigenlijk als een nichespeler worden gezien. Fila sponsort ook sportberoemdheden zoals de tennissterren Jennifer Capariati en om dichter bij huis te blijven Kim Clijsters. Maar ook de bekende lange afstandsloper Adam Goucher prijkt op de sponsorlijst en toont aldus aan dat ook de sportschoenen van Fila zich onderscheiden! Fila maakt deel uit van de Amerikaanse holding Sport Brands International. De onderneming opereert vanuit New York en Milaan. Sport Brands International is een privé-onderneming die als een financieel solide bedrijf bekend staat en voor haar management de top uit de wereld heeft aangetrokken. Zo zwaait mr. Alfred Wynne de scepter als CEO. Alfred Wyne verdiende eerder zijn sporen als bestuursvoorzitter van Adidas in de periode 1995-2000.Onder zijn verantwoordelijkheid verdrievoudigde toen de omzet van € 400 miljoen naar €1,5 miljard. De meeste producten van Fila worden geproduceerd in het Verre Oosten, waaronder China, Thailand, Indonesië, Vietnam, Cambodja en Maleisië.Sinds haar oprichting heeft Fila zich gericht op innovatie, het ontwikkelen van eigen technologieën en leveren van innovatieve, gebruikersvriendelijke en vooral sophisticated kleding. Fila zoekt het in innovatieve toepassingen, luxe materialen en toont aandacht voor detail. Het bedrijf is wereldwijd actief met 150 kantoren en productiefaciliteiten in de V.S., Mexico, Australië, Schotland, Frankrijk en Tsjechië. Fila heeft zonder te overdrijven steeds een voortrekkersrol vervuld in de modewereld met vooral bijzondere en chique designs. Fila is in de turbulente modemarkt niet alleen in Nederland maar in heel Europa een van de snelst groeiende modeketens. Dank zij een reclamebudget van 101 miljoen dollar is er sprake van dubbele groeicijfers! TNT Fashion – een vooraanstaand van origine Engels logistiek dienstverlener en operend als specialist voor de distributie van kleding en modeartikelen in Europa - verzorgt het merendeel van de logistiek voor Fila. TNT Fashion is al een reeks van jaren actief in Europa, maar ook in Nederland met vestigingen in Oldenzaal en Hazeldonk. Fila laat in Roosendaal het totale pakket verzorgen, waarbij de gehele keten wordt ingevuld van verpakken, ompakken, strijken, prijzen, labelen, warehouse management, distributie en planning van transport ter land ter zee en in de lucht. De marketing, planning, facturatie en finance blijft in handen van Fila. De distributie, het beheer en de logistieke dienstverlening wordt met gebruikmaking van hoogwaardige informatie technologie aangestuurd. Daardoor is het mogelijk om op elk moment inzicht te hebben in de positie van de in- en uitgaande goederenstromen die op weg zijn naar de duizenden klanten in Europa. Fila is al volledig in de ban van de nieuwste informatietechnologie. Het gaat dan met name om het verder automatiseren en om technieken als Effective Consumer Response (ECR), waarmede het aankoopgedrag van de consument zo snel mogelijk kan worden vertaald richting productie en logistiek. Daarnaast past TNT al jaren een geavanceerd Track en Tracing syteem toe, op grond waarvan exact kan worden aangegeven waar de verschillende goederen zich op dat moment bevinden. De verwachting is dat Fila veel nieuwe werkgelegenheid zal genereren. Alleen al omdat een contract voor de duur van maar liefst 10 jaar is gesloten. Een contractsduur dat in de distributiewereld exceptioneel is. De keus voor Roosendaal verklaart het management van Fila als volgt: “Na een breed locatieonderzoek in Belgie, Zuid- en Noord-Nederland hebben we onze voorkeur laten vallen op de West-Brabantse stad Roosendaal. Naast logistieke aspecten, een gunstige kostenstructuur en een goed arbeidsreservoir en niet te vergeten een geschikt aanwezige distributiecenter, speelde ook een snelle realisering een belangrijke rol. Een rol die uitstekend door de gemeente Roosendaal is vervuld. Daarnaast zijn we na overleg met de regionale ontwikkelingsmij Rewin West-Brabant en de gemeente Roosendaal ook in de positie om met een groot bestand (jonge) werklozen aan de slag te gaan. Een speciaal daarvoor door de gemeente Roosendaal gearrangeerd pakket incentives maakt het aantrekkelijk om dat nieuwe concept toe te passen Roosendaal ligt centraal in West-Europa…we hit the bull’s eye by opting for Roosendaal!”. Wethouder Dr. Jan Pelle is op zijn beurt bijzonder verguld met de komst van deze kledingmammoet naar Roosendaal. “Een opsteker, nadat eerder een aantal negatieve ontwikkelingen moesten worden gemeld zoals bedrijfssluitingen en -verplaatsingen. Maar de recente komst van het hoofdkantoor van DHL Solutions, P&I, WNL Metaal, Canon, Karpack en als klap op de vuurpeil de combinatie Fila/TNT Fashion tonen aan dat de stad Roosendaal nog steeds een goede positie heeft zelfs als het gaat over het aantrekken van buitenlandse investeringen. De wethouder acht de toevoeging van Fila eens temeer interessant, omdat deze activiteit voor jongeren met ict-affiniteit een extra dimensie geeft!. Interessant detail – aldus Jan Pelle – is dat Fila heeft besloten om de Fila producten ook in het nieuwe Roosendaals outletcenter op de markt te brengen. Daarmede krijgt het outletcenter een sophisticated product en niet te vergeten een dynamisch winkelconcept erbij! De regionale ontwikkelingsmaatschappij NV REWIN West-Brabant heeft de komst van deze investering in goede samenwerking met de gemeente Roosendaal mogen ondersteunen. Breda, maart 2006.NV REWIN West-Brabant. Info: Gemeente Roosendaal: Dr. Jan Pelle, wethouder economische zaken; NV REWIN West-Brabant: Cees Nuijten, acquisiteur
Het Amerikaanse modeconcern Fila heeft definitief besloten haar modeproducten voor de gehele Europese markt vanuit Roosendaal te gaan distribueren. In het West-Brabantse Roosendaal is heel recent een grootschalige Europees distributieactiviteit van start gegaan voor de verwerking en distributie van het brede gamma van sportkleding en footwear van het wereldvermaarde Fila. Fila behoeft nauwelijks introductie, want het bedrijf staat bekend als een prominent en toonaangevend speler. Wereldwijd actief als producent en leverancier van sportkleding en niet te vergeten sportschoenen. Stijl, performance, kwaliteit en fijne smaak zijn de succes factoren en sleutelwoorden. De nieuwe bedrijfsactiviteit gaat (direct en indirect) werkgelegenheid bieden aan ruim 250 tot 300 personen! De activiteiten gaan (samen met TNT Fashion) van start in een grootschalig distributiecentrum aan de Gewenten op het industrieterrein Borchwerf langs de A-17 in Roosendaal. Een distributiecentrum met een vloeroppervlakte – met een fysieke grootte van vele voetbalvelden - van ruim 33.000 m2. De gebroeders Fila startte in 1911 in de schaduw van de Vesuvius met design en productie van onderkleding. Weldra richtte Fila zich met hun aangeboren Italiaanse design talent zich ook op de sportwereld door sportkleding te ontwikkelen met stijl en van een hoge kwaliteit. Gericht op het hoger marktsegment en – om dat modewoord maar een keer te gebruiken – appealing de jongere consument! Fila groeide uit tot een concern dat wereldwijd opereert en daarbij als nichespeler geldt. Een produkt dat zich niet richt op de massa consumentenmarkt, maar eigenlijk gefocust is op een select publiek. Dat geeft naast dit kwaliteitsaspect voor de company ook een aantrekkelijk comparatief voordeel, omdat de financiële marges daardoor wat groter kunnen zijn en het product niet onmiddellijk onderhevig is aan prijserosie. Of om het in marketingtermen uit te spreken..Fila opereert in die hoek van de kamer waar olifanten als Calvin Klein of Puma haar poten niet kunnen wegzetten! Fila kan dus eigenlijk als een nichespeler worden gezien. Fila sponsort ook sportberoemdheden zoals de tennissterren Jennifer Capariati en om dichter bij huis te blijven Kim Clijsters. Maar ook de bekende lange afstandsloper Adam Goucher prijkt op de sponsorlijst en toont aldus aan dat ook de sportschoenen van Fila zich onderscheiden! Fila maakt deel uit van de Amerikaanse holding Sport Brands International. De onderneming opereert vanuit New York en Milaan. Sport Brands International is een privé-onderneming die als een financieel solide bedrijf bekend staat en voor haar management de top uit de wereld heeft aangetrokken. Zo zwaait mr. Alfred Wynne de scepter als CEO. Alfred Wyne verdiende eerder zijn sporen als bestuursvoorzitter van Adidas in de periode 1995-2000.Onder zijn verantwoordelijkheid verdrievoudigde toen de omzet van € 400 miljoen naar €1,5 miljard. De meeste producten van Fila worden geproduceerd in het Verre Oosten, waaronder China, Thailand, Indonesië, Vietnam, Cambodja en Maleisië.Sinds haar oprichting heeft Fila zich gericht op innovatie, het ontwikkelen van eigen technologieën en leveren van innovatieve, gebruikersvriendelijke en vooral sophisticated kleding. Fila zoekt het in innovatieve toepassingen, luxe materialen en toont aandacht voor detail. Het bedrijf is wereldwijd actief met 150 kantoren en productiefaciliteiten in de V.S., Mexico, Australië, Schotland, Frankrijk en Tsjechië. Fila heeft zonder te overdrijven steeds een voortrekkersrol vervuld in de modewereld met vooral bijzondere en chique designs. Fila is in de turbulente modemarkt niet alleen in Nederland maar in heel Europa een van de snelst groeiende modeketens. Dank zij een reclamebudget van 101 miljoen dollar is er sprake van dubbele groeicijfers! TNT Fashion – een vooraanstaand van origine Engels logistiek dienstverlener en operend als specialist voor de distributie van kleding en modeartikelen in Europa - verzorgt het merendeel van de logistiek voor Fila. TNT Fashion is al een reeks van jaren actief in Europa, maar ook in Nederland met vestigingen in Oldenzaal en Hazeldonk. Fila laat in Roosendaal het totale pakket verzorgen, waarbij de gehele keten wordt ingevuld van verpakken, ompakken, strijken, prijzen, labelen, warehouse management, distributie en planning van transport ter land ter zee en in de lucht. De marketing, planning, facturatie en finance blijft in handen van Fila. De distributie, het beheer en de logistieke dienstverlening wordt met gebruikmaking van hoogwaardige informatie technologie aangestuurd. Daardoor is het mogelijk om op elk moment inzicht te hebben in de positie van de in- en uitgaande goederenstromen die op weg zijn naar de duizenden klanten in Europa. Fila is al volledig in de ban van de nieuwste informatietechnologie. Het gaat dan met name om het verder automatiseren en om technieken als Effective Consumer Response (ECR), waarmede het aankoopgedrag van de consument zo snel mogelijk kan worden vertaald richting productie en logistiek. Daarnaast past TNT al jaren een geavanceerd Track en Tracing syteem toe, op grond waarvan exact kan worden aangegeven waar de verschillende goederen zich op dat moment bevinden. De verwachting is dat Fila veel nieuwe werkgelegenheid zal genereren. Alleen al omdat een contract voor de duur van maar liefst 10 jaar is gesloten. Een contractsduur dat in de distributiewereld exceptioneel is. De keus voor Roosendaal verklaart het management van Fila als volgt: “Na een breed locatieonderzoek in Belgie, Zuid- en Noord-Nederland hebben we onze voorkeur laten vallen op de West-Brabantse stad Roosendaal. Naast logistieke aspecten, een gunstige kostenstructuur en een goed arbeidsreservoir en niet te vergeten een geschikt aanwezige distributiecenter, speelde ook een snelle realisering een belangrijke rol. Een rol die uitstekend door de gemeente Roosendaal is vervuld. Daarnaast zijn we na overleg met de regionale ontwikkelingsmij Rewin West-Brabant en de gemeente Roosendaal ook in de positie om met een groot bestand (jonge) werklozen aan de slag te gaan. Een speciaal daarvoor door de gemeente Roosendaal gearrangeerd pakket incentives maakt het aantrekkelijk om dat nieuwe concept toe te passen Roosendaal ligt centraal in West-Europa…we hit the bull’s eye by opting for Roosendaal!”. Wethouder Dr. Jan Pelle is op zijn beurt bijzonder verguld met de komst van deze kledingmammoet naar Roosendaal. “Een opsteker, nadat eerder een aantal negatieve ontwikkelingen moesten worden gemeld zoals bedrijfssluitingen en -verplaatsingen. Maar de recente komst van het hoofdkantoor van DHL Solutions, P&I, WNL Metaal, Canon, Karpack en als klap op de vuurpeil de combinatie Fila/TNT Fashion tonen aan dat de stad Roosendaal nog steeds een goede positie heeft zelfs als het gaat over het aantrekken van buitenlandse investeringen. De wethouder acht de toevoeging van Fila eens temeer interessant, omdat deze activiteit voor jongeren met ict-affiniteit een extra dimensie geeft!. Interessant detail – aldus Jan Pelle – is dat Fila heeft besloten om de Fila producten ook in het nieuwe Roosendaals outletcenter op de markt te brengen. Daarmede krijgt het outletcenter een sophisticated product en niet te vergeten een dynamisch winkelconcept erbij! De regionale ontwikkelingsmaatschappij NV REWIN West-Brabant heeft de komst van deze investering in goede samenwerking met de gemeente Roosendaal mogen ondersteunen. Breda, maart 2006.NV REWIN West-Brabant. Info: Gemeente Roosendaal: Dr. Jan Pelle, wethouder economische zaken; NV REWIN West-Brabant: Cees Nuijten, acquisiteur
Getagged archief