Abercrombie & Fitch naar Roosendaal
Abercrombie & Fitch gaat samen met het gelieerde Hollister een grootschalig distributiecentrum starten in Roosendaal. TNT Fashion verzorgt de logistieke operatie.
Na Warnaco hebben opnieuw twee Amerikaanse modeconcerns besloten hun kledingmerken voor de gehele Europese markt vanuit het West-Brabantse Roosendaal te gaan distribueren. Abercrombie & Fitch en het daaraan gelieerde maar zelfstandige Hollister zullen op bedrijventerrein Borchwerf II binnenkort een nieuwe grootschalige Europese distributieactiviteit starten voor de verwerking en distributie van het brede gamma van luxueuze vrijetijdskleding dat door beide bedrijven op de markt wordt gebracht. Het bedrijf is wereldwijd actief als producent en leverancier van een omvangrijke lijn dames-, heren en kinderkleding, van overhemden tot zwemkleding en van sieraden tot een geurlijn. Stijl, performance, kwaliteit en fijne smaak zijn de succesfactoren en sleutelwoorden. De nieuwe bedrijfsactiviteit gaat structureel (direct en indirect) werkgelegenheid bieden aan ca. 200 personen, in piekperioden worden nog eens 100 extra uitzendkrachten ingehuurd, zo is de stellige verwachting.
TNT Fashion – een vooraanstaand van origine Engels logistiek dienstverlener en operend als de specialist voor de distributie van kleding en modeartikelen in Europa – zal namens Abercrombie & Fitch de gehele logistieke operatie gaan invullen. Abercrombie & Fitch laat door TNT Fashion in Roosendaal dat totale pakket verzorgen, waarbij de gehele keten wordt ingevuld van verpakken, ompakken, strijken, prijzen, labelen, warehouse management, facturatie, distributie en planning van transport ter land ter zee en in de lucht. De marketing en planning blijft in handen van Abercrombie & Fitch.
De distributie, het beheer en de logistieke dienstverlening wordt met gebruikmaking van hoogwaardige informatie technologie aangestuurd. Daardoor is het mogelijk om op elk moment inzicht te hebben in de positie van de in- en uitgaande goederenstromen die op weg zijn naar de duizenden klanten in Europa. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de nieuwste toepassingen in de informatietechnologie. Het gaat dan met name om het verder automatiseren en om technieken als Effective Consumer Response (ECR), waarmede het aankoopgedrag van de consument zo snel mogelijk kan worden vertaald richting productie en logistiek. De gehele logistieke operatie zal worden ondergebracht in het bestaande TNT Fashioncenter op het bedrijvenpark Borchwerf te Roosendaal. TNT Fashion prognosticeert in de toekomst vanwege het wereldwijde succes van Aber Crombie & Fitch uitbreidingsbehoefte van de gebouwen. Het kavel waarop het Fashioncenter staat kent nog voldoende fysieke ruimte om het gebouw uit te breiden
Demissionair Wethouder Economische Zaken van de gemeente Roosendaal, de heer Wim Van Overveld, is vanzelfsprekend bijzonder tevreden met de komst van deze solide onderneming naar Roosendaal. “Dankzij de inspanningen van velen blijkt 2009, na eerdere negatieve ontwikkelingen als bedrijfssluitingen en -verplaatsingen, al met al een goed jaar voor onze gemeente met betrekking tot bedrijfsvestigingen. Na de komst van Terex USA, Whirlpool USA , Jan de Rooy Logistics zeer recent Warnaco USA en nu deze buitengewoon aansprekende naam zet Roosendaal zichzelf nog beter op de kaart als vestigingsplaats voor logistieke activiteiten met een hoge toegevoegde waarde, zowel in termen van productiewaarde als met betrekking tot de arbeidsmarkt. De wethouder acht de toevoeging van Abercrombie & Fitch zeker ook interessant omdat deze activiteit voor jongeren met ict-affiniteit een extra dimensie geeft. “Interessant detail – aldus wethouder Van Overveld – is dat het bedrijf heeft besloten om de Abercrombie & Fitch producten ook in het nieuwe Roosendaals outletcenter op de markt te brengen. Daarmede krijgt het outletcenter er een spraakmakend en dynamisch winkelconcept bij!
De regionale ontwikkelingsmaatschappij NV REWIN West-Brabant heeft in goede samenwerking met en de gemeente Roosendaal, NFIA, BOM, CWI en het REAP TNT Fashion, c.q. Abercrombie & Fitch ondersteund in het keuze- en vestigingstraject.
———————————————————————————————————————–
ACHTERGRONDINFORMATIE OVER ABERCROMBIE & FITCH EN HOLLISTER
Abercrombie & Fitch werd in 1892 opgericht door David Abercrombie en Ezra Fitch in New Albany, Ohio als detailhandelsbedrijf van ‘buiten’kleding en excursieproducten. Sindsdien is het bedrijf uitgegroeid tot een organisatie met vijf merken (Abercrombie & Fitch, Abercrombie Kids, Hollister Co. RUEHL 925 en Gilly Hicks), 6.900 werknemers en een jaaromzet van $ 3,75 miljard (2007).
Sinds 1992 is het bedrijf een nieuwe koers ingeslagen, door zich meer te gaan profileren als merken ‘geworteld in de East Coast tradities met een Ivy League (= een verzamelnaam voor de kwaliteitsuniversiteiten van de VS) achtergrond. De merken werden hergepositioneerd om vooral een jong, hip publiek aan te spreken door het aanbieden van trendy casual sportswear van absolute topkwaliteit. En hoewel de vijf merken van Abercrombie & Fitch, waaronder zelfstandige bedrijfsunit Hollister, elk hun eigen signatuur en doelgroep hebben, hebben ze een aantal productkenmerken en -eigenschappen gemeenschappelijk die verwoord kunnen worden met de begrippen ‘nonchalant klassiek’, (zelf)vertrouwen, intelligentie en een gevoel voor humor. De lange termijn strategie voor alle merken is helder: zorgen dat de consument ze als fris en vernieuwend blijft zien, onder meer door het regelmatig vervangen van de collecties, herinrichten en actueel houden van de verkooppunten, handhaven van de vaste verkoopprijzen en het voorkomen van marktverzadiging.
Dat deze strategie succesvol is, blijkt ook uit de financiële resultaten van Abercrombie & Fitch, die al jarenlang buitengewoon goed te noemen zijn. In 1992, toen het bedrijf de huidige marketingstrategie ging toepassen, waren er 40 A & F winkels in de Verenigde Staten die gezamenlijk $ 85,3 miljoen opbrachten. In 2007 waren er, verspreid over alle merken, 1.000 winkels in de VS, Canada en het Verenigd Koninkrijk en werd een totale omzet behaald van $ 3,75 miljard. Sinds het bedrijf in 1996 naar de beurs ging, zijn de omzet en winst per aandeel toegenomen met een groeipercentage van 25% resp. 31%, beide ver boven het gemiddelde van de bedrijfstak.
Abercrombie & Fitch, een trendy Amerikaanse kledinglijn, verovert de Europese markt naar verwachting op de zelfde spectaculaire wijze als dat een aantal jaren gelden in de USA plaats vond! Abercrombie & Fitch staat voor casual kledij, volledig gericht op de jonge fashion lover die een sportieve look wil combineren met een klasse-uitstraling.
Op het eerste zicht niks, maar Abercrombie and Fitch heeft een volledige strategie uitgewerkt dat het doelpubliek meer dan weet te appreciëren. Een Abercrombie & Fitch winkel is uniek in zijn soort: mensen worden letterlijk binnengelokt met mooie modellen, heerlijke geuren en fantastische dansmuziek.
Wie op 5th Avenue in New York loopt, kan Abercrombie & Fitch van ver ruiken en horen. Aan de ingang staat het ideale mannelijke Abercrombie & Fitch model met ontblote bast, voorzien van de noodzakelijke six pack. Vrouwen blijven staan, giechelen en zijn al gevallen voor de Abercrombie & Fitch marketing zonder dat ze het zelf beseffen. Een aangenaam parfum en hippe muziek trekken de klanten verder binnen. Mannen die Abercrombie & Fitch binnengesleurd worden door hun vrouw beuren onmiddellijk op door de lachende gezichten en hartelijke verwelkomingen van de alweer perfecte Abercrombie & Fitch verkopers en verkoopsters die voluit meedansen op de Abercrombie & Fitch mix.
Winkelen bij Abercrombie & Fitch is een feest: massa’s mooie en draagbare kledij die het unieke Abercrombie & Fitch geurtje met zich meedragen. Al dansend spuit het Abercrombie & Fitch personeel geregeld Abercrombie & Fitch parfum op de kledij. Heel wat mensen hebben deze zomer, dankzij de lage dollarkoers, de VS bezocht en zijn teruggekomen met de nieuwste kledinghype: Abercrombie & Fitch. In verschillende steden zie je de Abercrombie & Fitch sweaters in combinatie met een passend Abercrombie & Fitch hemdje steeds meer opduiken.
Tot nu toe blijft het wachten op de eerste Abercrombie & Fitch winkel in Nederland of België. De eerste winkels zijn uitgerold in Milaan, Londen en Rome. Naast de verkoop van Abercrombie & Fitch in de VS en het VK, zijn er voor de echte fans de Abercrombie & Fitch webwinkels. Al blijft het dan bij een klein Abercrombie and Fitch feestje zonder de kenmerkende geuren, muziek en warm interieur.
Hollister timmert ook bijzonder goed aan de weg. De totale netto omzet van dit merk, met ‘coole’ mode voor jonge mensen geënt op de Amerikaanse surfscene in Southern California, is nagenoeg even groot als dat van het Abercrombie & Fitch merk zelf, ongeveer 1,5 miljard (2008).
De expansie in Europa wordt ondersteund door de recente openingen van de drie eerste winkels buiten het Verenigd Koninkrijk, te weten in Rome, Milaan en Frankfurt.
Wereldwijd (in de VS, Canada en de UK) waren er aan het eind van 2008 515 Hollister winkels.
Achtergronden TNT Fashion.
TNT Fashion maakt onderdeel uit van de veel grotere groep TNT Logistics. TNT heeft haar hoofdkwartier in Londen en is goed voor een jaaromzet van ruim € 2,5 miljard. Het concern biedt werkgelegenheid aan ruim 10.600 personen. Het concern is gespecialiseerd in supply chain oplossingen voor de fashion en lifestyle sector. De onderneming vond haar oorsprong in de UK en is begonnen als dienstverlener voor de grote winkelketens. In de loop der jaren heeft het concern zich verder ontwikkeld door zowel autonome groei als gerichte overnames. Inmiddels uitgegroeid tot de nummer een op logistiek gebied als het gaat over fashion en lifestyle….toonaangevend en mondiaal opererend.
Cees Nuijten van de regionale ontwikkelingsmaatschappij NV REWIN West-Brabant – intensief betrokken bij deze in het oogspringende acquisitie – zegt “dat dikke namen als AberCrombie & Fitch enTNT Fashion, West-Brabant opnieuw op de kaart zetten als het gaat over de kracht van de regio in termen van logistiek en distributie. De uitverkiezing van West-Brabant – twee jaar op rij – als de meest populaire logistieke hot spot in Nederland wordt daarmee weer eens bevestigd en werpt ook zijn vruchten af. Je moet doen waar je goed in bent en voor West-Brabant is dat bij uitstek logistiek en distributie naast de klassieke sectoren als procesindustrie, maintenance en bio gerelateerde investeringen. De logistieke sector sluit trouwens ook prima aan bij hetgeen de West-Brabantse arbeidsmarkt op dit moment vraagt.
In weerwil van de gevolgen van de financiële crisis blijkt er nog steeds ruimte te bestaan voor nieuwe binnen- en buitenlandse investeringen en West-Brabant scoort zonder te overdrijven daarbij niet slecht. Recent konden grote internationale partijen als Warnaco, Calvin Klein, Alpha Packaging, Terex, LG, Majestics aan de palmares van de regio worden toegevoegd en er zit nog meer in het vat…… Veelal ingegeven trouwens door de noodzaak om te consolideren, c.q. op kosten te besparen, maar het legt de regio West-Brabant geen windeieren…….”
Voor meer informatie:
NV REWIN West-Brabant Cees Nuijten 06-53332270