Over lasrobots en electrische veerponten: nieuws van Werkendam Maritime Industries
Welke innovaties zijn er vanuit dit Werkendamse cluster te melden?
Werkendam Maritime Industries (WMI) is een cluster van 40 bedrijven. Bedrijven, die dankzij samenhang en samenwerking alles op het maritieme vlak aan boord hebben én aan boord kunnen brengen.
Een greep uit het recente innovatienieuws van WMI:
Resultaten met lasrobotisering
Met één druk op de knop automatisch lasprogramma’s genereren waarna de lasrobot scheepsroeren last: het is een van de bijzondere resultaten van de deelname van Machinefabriek De Waal (Werkendam) aan het EFRO-project ‘TIMA’. Tijdens de bijeenkomst ‘Samen Slim’ in de Duurzaamheidsfabriek in Dordrecht presenteerde De Waal de uitkomsten van de samenwerking met vier TIMA-projectpartners.
De Waal luidde meteen de volgende fase in: de ingebruikname van de nieuwe rijdende robot met XYZ-opstelling. Dit betekent 14 meter rails, een rijdende kolom van 8 meter hoog en een reikwijdte van 5 meter voor de lasrobot, die ondersteboven hangt. Het systeem wordt ingezet voor de productie van roeren en andere objecten voor de maritieme sector.
.
Hybride schip Nijmegen Max
In Werkendam is het containerschip Nijmegen Max opgeleverd, dat op milieuvriendelijke wijze maximaal 220 containers per reis van/naar Nijmegen gaat vervoeren. De Nijmegen Max is een hybride schip: dieselmotoren voorzien elektromotoren van stroom, zodat het schip op trajecten emissieloos kan varen. Het schip is toekomstbestendig, want het is voorbereid op volledig emissieloos varen zodra er betaalbare oplossingen zijn voor batterijcontainers, al dan niet in combinatie met waterstof als energiedrager.
De Nijmegen Max is door Concordia Damen en onder regie van CCM3 afgebouwd door diverse bedrijven uit het maritieme cluster van Werkendam e.o.
.
5 elektrische veerponten voor GVB
Holland Shipyards Group kreeg van het GVB Amsterdam opdracht voor een primeur: de bouw van van 5 volledig elektrische veerponten. De schepen zullen ingezet worden op het Noordzeekanaal en hebben een capaciteit van 20 auto’s, 4 vrachtwagens of 400 passagiers. De veerponten zijn 41 meter lang, 13,90 meter breed en worden opgeladen door middel van een walstroomvoorziening van 1.600 kW.
Het opladen duurt slechts circa 3 minuten en gebeurt automatisch tijdens het van/aan boord gaan van passagiers en voertuigen. De schepen worden in de periode 2021-2023 opgeleverd.
Klik rechts voor een animatie van de nieuwe veerponten.
Bekijk hier een video over WMI.
John den Ridder
Business developer Innovatief Ondernemen | Digitalisering, dataficering en robotisering