De slimme vending machines van Innovend
Innovend ontwikkelt slimme vendingmachines voor specifieke problemen van klanten. Een MKb-parel uit Oud-Gastel.
Innovend in Oud-Gastel bedenkt, ontwikkelt en maakt vending machines. Niet de bekende automaten die frisdrank of chocoladerepen bieden, maar slimme machines die een specifiek probleem van een klant oplossen. “De trend is om naast uitgeven, ook artikelen terug te kunnen nemen”, zegt Sander Sciarone.
Sciarone werkt in sales en marketing en heeft een bedrijf dat zelfbedieningskiosken maakt, als hij in 2011 de vraag krijgt van Samsonite om een vending machine te ontwikkelen voor reisaccessoires. Sciarone neemt een bestaande automaat als uitgangspunt en laat IT-specialist Frans Vermunt het systeem automatiseren. De machine heeft onder meer een touchscreen (‘uniek in 2011’) en is een succes. Samsonite bestelt meer apparaten en in 2014 richt Sciarone Innovend op. Vermunt wordt zijn compagnon. Inmiddels heeft het bedrijf 12 medewerkers.
Van luchthaven tot boerenerf
De machines staan op luchthavens, bijvoorbeeld met reisaccessoires of cosmetica en op boerenerven, met groente of fruit. Ze staan ook bij grote technische bedrijven voor de uitgifte en het beheer van gereedschappen. Hoofdkantoren van grote multinationals gebruiken de machines voor de uitgifte en inname van computermuizen, toetsenborden en aanverwanten. Ook in de catering en bij het afleveren van pakketjes komen de machines van pas. “We zien dat er steeds meer vraag is naar tweerichtingsverkeer: niet alleen iets eruit halen, maar ook erin kunnen leggen.”
Alle betaaloplossingen
“De kunst is om de behoefte van de klant te achterhalen en vervolgens te bedenken hoe je dat kunt automatiseren. Frans is daarin de onmisbare solution architect”, zegt Sciarone terwijl hij wijst naar een lange tafel achter Frans met allerhande technische apparatuur, zoals beeldschermen en printplaatjes. Innovend heeft de software volledig in eigen hand. Het systeem is modulair opgezet en flexibel. Alle machines zijn via internet op afstand te bedienen en uit te lezen. Onderscheidend is ook het unieke betaalsysteem. “Wij bieden alle mogelijke betaaloplossingen die we al naar gelang de branche en/of het land inzetten.”
Groei
Innovend zet in op groei en introduceert hiervoor de merknaam Zuply. “Met diverse grote wereldspelers zitten we in de eindfase van de gesprekken. Als dat loskomt, al is het maar van een paar, dan moeten we flink aan de bak.” Sciarone schoof aan bij de ‘Financieringstafel West-Brabant’ met onder andere REWIN, BOM, RVO en drie grootbanken. “Je krijgt vijftien minuten om je verhaal te doen en daarna is er vijftien minuten discussie. Heel leuk en ik kreeg nuttige feedback. Twee partijen toonden interesse en willen verder praten. Ideaal is ook dat je meerdere banken tegelijk spreekt.”
Balans
“Ik zie overal kansen, dat is wel een valkuil. Frans denkt meer vanuit het proces en de techniek. Dat vult elkaar aan en zorgt voor balans. We zitten er ook fifty-fifty in, een bewuste keuze. We moeten er altijd samen uitkomen. We hebben wel goede afspraken vastgelegd aan de achterkant, voor het geval er iemand wegvalt.”
“Zodra die nieuwe klanten bestellen, zorgt dat voor een aardverschuiving. Dan moeten we ook on site support kunnen leveren in pakweg Siberië. Daar sorteren we al op voor met een systematiek die een lokale monteur helpt om zelfstandig een storing op de juiste manier te verhelpen.”
———————————————
Dit artikel is een voorpublicatie uit de reeks “Roadtrip langs de MKB-parels van West-Brabant”. Verschijningsdatum: juni 2020.
Sander Scarione (l) en Frans Vermunt (r): ‘We zitten er fifty-fifty in, een bewuste keuze. We moeten er altijd samen uitkomen.’
.
.
‘ Zodra de nieuwe projecten doorgaan, zorgt dat voor een aardverschuiving.‘