MKB-parel Asto Shipyard: Samen efficiënter werken als basis voor succes
MKB-parel: Asto Shipyard uit Raamsdonksveer stelt samenwerken centraal. Met medewerkers, klanten, leveranciers maar ook met andere bedrijven in de regio.
West-Brabant zit vol mooie mkb-bedrijven. Bedrijven die groeien door te innoveren. Wij zijn erg trots dat we de verhalen van 19 van hen hebben kunnen bundelen in de uitgave ‘Roadtrip langs mkb-parels van West-Brabant’. In deze reeks directeur Kastst van der Wiel van Asto Shipyard in Raamsdonksveer (gemeente Geertruidenberg)
Een 32-jarige die een scheepswerf overneemt; het komt niet vaak voor. Het is wel wat Karst van der Wiel deed toen hij de aandelen overnam van Asto Shipyard in Raamsdonksveer. “Sommigen verklaarden me voor gek.”
“Ik wil niet per se dingen veranderen, maar ik wil wel zo efficiënt mogelijk werken. Op kantoor gingen sommige dingen op een ietwat omslachtige manier. Ik heb de digitalisering ingezet. Uren- en magazijnregistratie gaan nu efficiënter. Als je goed uitlegt waarom je dingen verandert, dan gaan de mensen daarin mee, is mijn ervaring. Mijn visie is sowieso dat je het samen moet doen. Met je medewerkers, met je klanten en je leveranciers. Als ik geen nieuwe opdrachten binnenhaal, heeft de lasser geen werk. Maar als de lasser slecht werk levert, kan ik geen nieuwe opdrachten binnenhalen.”
Veel werken
“Ik volgde de hbo-opleiding commerciële economie. Een brede opleiding en ik zocht eigenlijk wat verdieping. Tijdens mijn opleiding ben ik bij Concordia Group in Werkendam gaan werken, een maritiem bedrijf. Uiteindelijk werd ik zelfs aandeelhouder. Ondertussen zette ik met drie anderen een uitzendorganisatie op. Ja, ik heb van jongs af aan altijd veel gewerkt.”
“Ik wil niet per se groter worden, maar wel efficiënter. Dan kun je meer doen in hetzelfde tijdsbestek. Digitalisering is daarvoor belangrijk.”
.
Enorme verandering
“Inmiddels ben ik gestopt bij Concordia en met het uitzendbureau. Ik kwam in contact met Sjef Peters, de voormalige eigenaar van Asto. Hij zocht een opvolger, een mooie kans, dacht ik. Na een korte inwerkperiode heb ik het bedrijf overgenomen. Ik probeer het bedrijf te sturen anno nu. Ik stimuleer de mensen om met ideeën te komen om zaken te verbeteren. Dat is een enorme verandering voor de mensen.”
Tot ziens
“We bouwen gemiddeld vier à vijf nieuwbouw schepen af per jaar. Werk met lage marges, maar het geeft een grote dekking voor je uren. Reparatie kun je niet plannen, onderhoud wel, dus die twee activiteiten vullen de ‘open’ uren. Bovendien is reparatie en onderhoud een manier om met je klant in contact te blijven. Anders is het na het opleveren van een schip ‘tot ziens’.”
Op gevoel
“Het gaat hier om miljoenenprojecten. Onderhandelingen gaan soms op het scherpst van de snede en dan is de vraag: moet ik het wel doen, of toch niet? Ik doe veel op gevoel. Cijfers zijn te manipuleren, of ze geven een te beperkt beeld. Je moet ook naar andere belangen kijken en de lange termijn.”
“Ik was bestuurslid van Werkendam Maritime Industry waarin maritieme bedrijven samenwerken op verschillende vlakken. Na mijn vertrek bij Concordia stopte dat, maar nu wil ik graag weer lid worden. De binding met Werkendam is nog steeds groot, veel van onze toeleveranciers zitten daar. Ik vind sowieso dat je de dingen breder moet zien dan alleen je eigen bedrijf. Neem de verhoging van de brug over de A27. Als je daarover samen in gesprek kan met Rijkswaterstaat, dan sta je sterker.”
——————————————————————————————————————————————————-
Dit artikel komt uit de reeks ‘Roadtrip langs mkb-parels van West-Brabant’. U kunt het boekje hier downloaden. Deze ‘roadtrip’ vindt plaats in het kader van het Groei mkb-programma West-Brabant. Samen met accountmanagers economische zaken van de West-Brabantse gemeenten bezoekt REWIN West-Brabantse mkb-ers waarbij we vragen naar de toekomstplannen en de eventuele knelpunten. Vervolgens kijken we samen waar we kunnen ondersteunen.
Voor meer informatie over de roadtrip of het Groei mkb-programma kunt u contact opnemen met Yvette Estourgie.