mkb parel Zuidam Distillers: concentreren op de niche
Nieuw verhaal uit de mkb-parelreeks: Patrick van Zuidam over Zuidam Distillers in Baarle-Nassau.
West-Brabant zit vol mooie mkb-bedrijven. Bedrijven die groeien door te innoveren. Wij zijn erg trots dat we de verhalen van 19 van hen hebben kunnen bundelen in de uitgave ‘Roadtrip langs mkb-parels van West-Brabant’. In deze reeks directeur Patrick van Zuidam van Zuidam Distillers uit Baarle-Nassau.
.
Na het afronden van zijn studie information management had Patrick van Zuidam verschillende opties: kiezen uit een van de aangeboden banen, of promoveren. Hij koos ervoor om zijn ouders te helpen in hun bedrijf: Zuidam Distillers. Glimlachend: “Eén, misschien twee jaar, was de bedoeling. Inmiddels zijn we 25 jaar verder en ben ik managing director en mede-eigenaar.”
Zijn vader startte de distilleerderij in 1975 en maakte aanvankelijk alleen likeuren. “Het was best een lastige tijd. Er werd niet veel verdiend.” Van Zuidam legt uit dat mensen nu eenmaal niet vaak een fles likeur kopen. “We zochten dus een product met een hogere omloopsnelheid.” Jenever had dat toen nog, en ook whisky. De distillaten vinden nu hun weg naar afnemers wereldwijd en de omzet plust elk jaar flink.
Iedere maand een fles
De filosofie van het bedrijf is sinds de oprichting niet veranderd. “Mijn vader zei: iemand één keer een fles verkopen, dat kan iedereen. Maar iemand elke maand een fles verkopen, dat is andere koek. Daarom maken we kwaliteitsproducten voor het hogere segment, die wereldwijd meetellen en prijzen winnen. Dat is best uniek voor een kleine distilleerderij. Overigens loopt de jenevermarkt al decennia terug, maar onze jeneverafzet groeit al jaren, omdat we ons concentreren op de niche: kwaliteit en lekker.”
Patrick van Zuidam: “We gaan niet proberen om trends te voorspellen. Je moet dicht bij jezelf blijven: we maken wat we zelf lekker vinden. Dat maakt het ook gemakkelijker om het te verkopen.”
.
Planningshorizon
Een lastig aspect in de bedrijfsvoering is de planningshorizon. Veel producten moeten tien à twaalf jaar rijpen voordat ze verkocht kunnen worden. Als er nú meer vraag is, kan de productie wel omhoog, maar die komt dan pas over tien jaar op de markt. Het voordeel is wel dat als er na tien jaar weinig vraag is, de meeste producten langer in het vat kunnen blijven zitten. “Het bederft niet en het wordt ook niet minder waard.”
Drie containers whisky
“Een Taiwanese klant wilde eens drie containers van een bepaalde whisky. Maar we hadden maar drie pallets. ‘Waarom heb je er twaalf jaar geleden niet meer van gemaakt?’, vroeg mijn broer, die verantwoordelijk is voor de verkoop. Omgekeerd vraag ik dan aan mijn broer: wat ga je over twaalf jaar verkopen?”, zegt Van Zuidam lachend. “Voor ons is dit moeilijk, maar voor de grote bedrijven ook.”
Eigen graan telen
“Wij zijn succesvol en dan is er altijd een kans dat anderen je willen nadoen. Je moet dus altijd voorop blijven lopen. Daarom zijn we drie jaar geleden begonnen om ons eigen graan te telen. Binnen vijf jaar willen we zelfvoorzienend zijn. Van graan tot eindproduct alles zelf verwerken, dat is wel bijzonder voor een Nederlandse distilleerderij. Bovendien is smaak ons onderscheidend vermogen. Daarom willen we oude graansoorten met meer smaak herintroduceren en zo ook de smaak van oude whisky’s terughalen.”
Zuidam groeit, de distilleerderij staat propvol met installaties en in het magazijn staan ook de gangpaden vol. Er zijn vergevorderde plannen voor een nieuwe distilleerderij. En onlangs is er vlakbij grond gekocht om een nieuw magazijn te bouwen. “Vorig jaar hebben we hier al duizend vierkante meter bijgebouwd, maar die staan ook al vol.”
——————————————————————————————————————————————————-
Dit artikel komt uit de reeks ‘Roadtrip langs mkb-parels van West-Brabant’. U kunt het boekje hier downloaden. Deze ‘roadtrip’ vindt plaats in het kader van het Groei mkb-programma West-Brabant. Samen met accountmanagers economische zaken van de West-Brabantse gemeenten, bezoekt REWIN West-Brabantse mkb-ers waarbij we vragen naar de toekomstplannen en de eventuele knelpunten. Vervolgens kijken we samen waar we kunnen ondersteunen.
Voor meer informatie over de roadtrip of het Groei mkb-programma kunt u contact opnemen met Yvette Estourgie.