Oprichting DCMC
Vezelversterkte kunststoffen (composieten) worden steeds vaker toegepast bij vliegtuigen, helikopters, machines en installaties. Het kunnen inspecteren en repareren van composieten is van toenemend belang. Dit biedt enorme kasnen aan bedrijven die zich hierin specialiseren.
Steeds meer vliegtuigen voor burger- en militaire luchtvaart worden van composietmaterialen gebouwd. Vier toonaangevende Nederlandse partijen hebben nu het initiatief genomen om kennis te delen over reparatie en onderhoud van composietonderdelen. Fokker, het NLR, Airborne en de TU Delft zijn een project gestart voor de oprichting van een Development Centre for Maintenance of Composites (DCMC).
Door het samenbrengen van kennis, vaardigheden en infrastructuur slaat het DCMC een brug tussen onderzoek en toegepaste technologie ontwikkeld. Het DCMC zal zich vestigen in het aerospace onderhoudcluster rond de luchtmachtbasis in Woensdrecht.
Toepassing van onderzoek
Sinds 2010 worden composietmaterialen op grote schaal gebruikt in de burgerluchtvaart (Boeing 787, Airbus A350) en militaire vliegtuigen (NH90, F-35). De desbetreffende onderdelen moeten worden onderhouden en gerepareerd. Deze markt voor onderhoud en reparatie van composietonderdelen is nieuw en zal de komende tien jaar snel groeien. Men verwacht dat de markt wereldwijd drie keer zo snel zal groeien als die van conventionele MRO-programma’s (Maintenance, Repair, Overhaul – onderhoud, reparatie en revisie), met een samengestelde jaarlijkse groei van 10,6% (bron: Lucintel). Voor succes op deze markt is het noodzakelijk dat technologie beschikbaar is, dat procedures functioneren en dat het personeel goed opgeleid en toegerust is.