Trainingscentrum composietreparatie geopend

Dit is een nieuwsitem uit ons archief; afbeeldingen zijn weggelaten.

Onlangs opende ACRATS de deuren van het nieuwe trainingscenter in de hangaar van AM&TS op Aviolanda. ACRATS Training Services gaat trainingen verzorgen op het gebied van composieten en plaatwerk

Zestien leerplekken, elk voorzien van perslucht- en vacuümaansluiting. Een aparte ruimte voor verspaningswerk. Een oven, een vezelkast, een chemiekast en speciale computergestuurde apparatuur (hot bonder) die nodig is voor dit specialistische werk. Alles net zoals in de praktijk. Kortom, de locatie voor composietreparatietrainingen op Woensdrecht is tiptop in orde. Rick van Opdorp van ACRATS: “Zonder de hulp van REWIN en AM&TS was dit niet gelukt.”

 

ACRATS Training Services B.V. is het geesteskind van Edwin Smarius en Rick van Opdorp. Twee bevlogen technici die ‘alles’ afweten van het repareren van composietmaterialen. Vliegtuigbouwers gebruiken deze vezelversterkte kunststoffen reeds vele jaren, maar steeds vaker in kritische delen van de nieuwste modellen vliegtuigen. Hierdoor neemt ook de vraag naar onderhoudstechnici met verstand van composietmaterialen toe en worden er hogere eisen gesteld aan diezelfde technici. Reden voor Van Opdorp en Smarius om opleidingen composietreparatie aan te gaan bieden.

 

Reparatieproces borgen

Na een aanloop van pakweg een jaar werd de praktijkruimte in de hangaar van de Aircraft Maintenance & Training School (AM&TS) op 19 mei geopend. Circa zestig vakgenoten woonden de opening bij. Tijdens de rondleiding lieten zij zich door de trotse Van Opdorp en Smarius informeren over de mogelijkheden die de praktijklocatie biedt. Van Opdorp: “Bij een metaalreparatie zie je aan het resultaat hoe goed de vakman is geweest. Bij een composietreparatie niet. Dus moet je het gehele reparatieproces goed borgen. Dat leren de studenten hier en daarom is het hier ingericht conform de praktijksituatie.”

 

Meerwaarde

Wim Blinkhof, directeur AM&TS: “We hebben gekozen voor ACRATS vanwege hun kennis en kunde op het gebied van composieten en conventioneel plaatwerk en omdat het bedrijf zich specifiek richt op opleidingen voor het onderwijs. ACRATS legt ook een link tussen het mbo en het hbo onderwijs in dit vakgebied. Vanochtend ontvingen de eerste 32 studenten van het Markiezaat College hun certificaat Basic Composite Course. Dat is iets buiten het curriculum en daarmee een extra op hun cv. Ook werden er al docenten van Avans opgeleid. En in september start een opleiding voor plaatwerkers van Fokker Services, dus er is ook aansluiting met het bedrijfsleven. Kortom, dit is echt een meerwaarde voor AM&TS en Woensdrecht.”

 

Stimulans

Volgens Blinkhof is de komst en realisatie van ACRATS voor een belangrijk deel dankzij een business development-project van REWIN West-Brabant. “Dat was een goede stimulans, daar is de kiem gelegd. Ik ben nu met een ander bedrijf bezig, volgens een soortgelijk model. Dat kan alleen dankzij de projecten die REWIN initieert. Het is ook dankzij een REWIN-project dat we de eerste 32 studenten de cursus konden laten doen.” “Zonder de sturende hand en het enthousiasme van Bert Klarus van REWIN hadden we hier inderdaad niet gestaan”, zegt Rick van Opdorp. Klarus is belangrijk geweest voor het leggen van connecties tussen ACRATS en AM&TS, licht hij toe.

 

Dutch Composite Maintenance Center

Het gebruik van composiet materialen zit in de lift. De vliegtuigindustrie past het al decennia lang toe, en ook de maritieme sector, de bouw- en constructiewereld en de automotive sector werken steeds meer met composietmaterialen. Dit leidt automatisch tot een grotere vraag naar kennis en kunde van productie- en reparatietechnieken en procedures.

Op Aviolanda is het onderhoud van de nieuwe wapensystemen van de luchtmacht, de NH-90 (helikopter) en straks de F-35 (jachtvliegtuig), een belangrijke reden om te investeren in kennis van reparatietechnieken van composietmaterialen. De NH-90 en F-35 zijn nagenoeg volledig met composietmaterialen geconstrueerd en dat zorgt voor grote uitdagingen in de gebruiksfase.

 

Fokker, Airborne, NLR en TUDelft zetten daarom met steun van de Koninklijke Luchtmacht het Dutch Composite Maintenance Center (DCMC) op. In het centrum willen de partners nieuwe kennis ontwikkelen, maar het is niet alleen een kennis- en kundefabriek. Het is ook een netwerkorganisatie voor samenwerking tussen eindgebruikers, vliegtuigbouwers en de Nederlandse industrie. Dat is belangrijk want nieuwe reparatiemethoden vinden hun weg naar de markt alleen in nauw overleg met fabrikanten en certificerende instanties.

 

Composite repair specialist

De ontwikkelde kennis moet straks omgezet worden naar vaardigheden die de composite repair specialist in z’n bagage moet hebben. AM&TS en ACRATS willen hier straks een belangrijke rol in spelen. Door dicht op het DCMC te zitten, kunnen de composietopleidingen van ACRATS straks van de nieuwste inzichten gebruikmaken. Dat maakt het opleidingscentrum op Aviolanda uniek in z’n soort. Maar Smarius en Opdorp willen meer. Een composite repair specialist moet zelf meer initiatief tonen en innovaties op het gebied van reparatiemethoden initiëren. De opleidingen van ACRATS zullen hiervoor dan ook een meer uitdagend karakter krijgen, waarbij van cursisten meer wordt verlangd dat het aanleren van beproefde technieken. De samenwerking met het ROC West-Brabant/AM&TS, met AVANS Hogeschool en met het DCMC zal hiervoor borg staan.

 

 

Meer informatie?

 

Bert Klarus

 

076 – 56 46 793

b.klarus@rewin.nl  

Aanmelden nieuwsbrief

Ik stem in met de privacy-voorwaarden en ontvang graag de

REWIN. Vol energie voor hardwerkend, ondernemend en innoverend West-Brabant