Made in Brabant brengt goede plannen en geld bij elkaar
Er is momenteel meer aanbod van geld voor investeringen in bedrijven dan voor de crisis, zegt financieel adviseur Michael Bakker van REWIN, de regionale ontwikkelingsmaatschappij voor West-Brabant. “Het aantal ingangen bij financiers is groter dan ooit tevoren. Alleen zijn de eisen die zij stellen wel veel strenger geworden.” Met het platform Made in Brabant brengt REWIN ondernemers met een financieringsvraagstuk en investeerders bij elkaar.
Bakker: “Er zijn zoveel geldschieters op zoek naar een goed plan, honderden aanbieders zijn er. Maar ze zitten ‘onder het maaiveld’. Voor een ondernemer is het lastig om deze investeerders te vinden.” REWIN heeft daarom samen met de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM), Brainport Development, Ondernemerslift+ en Starterslift, Brabantse informal investors bijeengebracht in het platform Made in Brabant. De BOM is de trekker van Made in Brabant. Bakker: “De BOM heeft het initiatief voor de krachtenbundeling genomen en vult het fantastisch in. Samen hebben we nu de massa om dit te organiseren en in de lucht te houden.”
Filters
Innovatieve Brabantse ondernemers met een financieringsvraagstuk kunnen op de webportal hun plan volgens een vast format presenteren aan informal investors. Een investeerder die brood ziet in het plan kan vervolgens contact opnemen met de ondernemer. Voordat het zover is, moet de ondernemer met zijn plan eerst langs een van de vijftien ‘filters’ die aan Made in Brabant meewerken, legt Bakker uit. “Dat zijn deskundigen die de plannen beoordelen en zo nodig helpen om deze bij te sturen. Investeerders willen hun tijd namelijk niet verliezen aan een slecht plan. Leg ze een paar keer een slecht plan voor en je bent ze kwijt.”
Lat niet te hoog en niet te laag
REWIN is één van de deskundigen die ingediende plannen beoordeelt. Bakker: “De kunst is om de lat voor aanvragers niet te hoog, maar zeker ook niet te laag te leggen. Je wilt niet afschrikken, maar je wilt tegelijkertijd wel goede plannen.” Vanaf het eerste gesprek tot het moment dat de aanvraag online op het platform komt, kunnen maanden over heen gaan. “Feedback geven, soms wat coaching, het plan aanpassen; dat kost tijd.” Soms treft Bakker een ondernemer met een goed idee, maar een slecht plan. “Dan zoeken we daar een oplossing bij om de ondernemer verder te helpen.”
Toegevoegde waarde
Een ondernemer die een plan wil indienen moet wel coachbaar zijn, legt Bakker uit. “Hij moet zich wel realiseren dat een informal investor doorgaans mee onderneemt en invloed wil. Als je dat niet wilt, moet je niet komen. Veel geldschieters beschikken over kennis van specifieke markten, of van productiefaciliteiten of van R&D. Of ze hebben de juiste netwerken. Kortom ze kunnen en willen toegevoegde waarde leveren.” Daarnaast moet het om een opschaalbare activiteit gaan. Meestal geldt dat voor innovatie bedrijven met nieuwe producten in nieuwe markten. “Denk aan het hockeystick-model: nu nul rendement en over – zeg – vijf jaar de winst pakken.”
Slagingskans tachtig procent
Made in Brabant is maar een deel van de financieringsoplossing. Het is gemiddeld goed voor een eigen vermogen van pakweg dertig à veertig procent. “Dat hangt onder meer af van de ondernemer, zijn plan, de geldschieter en de bank.” Voor het overige deel van de financiering kunnen ondernemer en investeerder samen naar de bank. “Het feit dat een informal investor investeert in het plan, helpt bij het verkrijgen van een financiering bij de bank.” Eigenlijk is Made in Brabant een drietrapsraket, zegt Bakker. “Eerst een goed plan, dan een eigen vermogen-verschaffer en daarna naar de bank.” Met deze werkwijze ligt de slagingskans bij de bank op tachtig procent, weet Bakker.
Een op tien
Van de tien aanvragen gaat er gemiddeld maar één door. Het moeilijkst zijn recent gestarte bedrijven, of bedrijven die nog in de ontwikkelfase zitten van een nieuwe techniek. “Als er een markttoets is geweest, wordt het wel een stuk eenvoudiger.” Ondernemers die bij Bakker aankloppen, krijgen in principe kosteloze ondersteuning. “Maar,” waarschuwt Bakker, “ze moeten dan wel veel zelf doen. Niet alle partners in Made in Brabant doen de schifting en het advies gratis, maar bij hen kun je vaak wel meer werkzaamheden uitbesteden. Welke? Nou, denk aan een marktanalyse of het schrijven van een businessplan.”
Grotere vijver
“Made in Brabant is ook een perfect middel om al die ‘onzichtbare’ informal investors in de provincie bij elkaar te brengen. Ik had zelf nog maar een tiental investeerders in portefeuille en dat gold ook voor de anderen, zoals de BOM. En dan heb je al snel te weinig, of je hebt de ‘verkeerde’ zodat je geen match kunt maken tussen vraag en aanbod. Want ook investeerders zijn er in diverse soorten en maten. Nu is de vijver voor iedereen groter en beter te overzien. En kan ik hier in West-Brabant veel eenvoudiger inschatten of een investeerder uit bijvoorbeeld Eindhoven interesse heeft in een proposal van een technology start-up uit pakweg Bergen op Zoom. Ik ben dan ook ontzettend blij dat we dit hebben.”
Interesse?
Michael Bakker 06 – 51 997 675 076 – 56 46 784
of kijk op de website van Made in Brabant |