Goede logistieke verbindingen voor een sterke economie
West-Brabant: logistieke hotspot van internationale allure. Dat zorgt voor veel economische activiteiten en werk-gelegenheid. “Maar”, zegt Marc-Paul van Halderen van REWIN, “de regio moet oppassen dat we niet links en rechts worden ingehaald door de concurrentie.”
Artikel zoals geplaatst in de Ondernemer, 20 september 2014
West-Brabant is al vele jaren een logistieke hotspot van internationale allure. Dat zorgt voor veel economische activiteiten en werkgelegenheid. “Maar”, zegt Marc-Paul van Halderen van REWIN, “de regio moet oppassen dat het niet links en rechts wordt ingehaald door de concurrentie.” Reden voor REWIN om samen met diverse bedrijven nieuwe logistieke samenwerkingsverbanden te ontwikkelen rondom intermodale vervoersoplossingen.
De afgelopen jaren werd de regio West-Brabant drie keer uitgeroepen tot logistieke hotspot nummer één van Nederland. Maar de regio Venlo-Venray heeft zich in de kopgroep gemeld door deze prestigieuze titel inmiddels twee maal in de wacht te slepen. Ook andere regio’s zitten bepaald niet stil, om van concurrentie uit het buitenland nog maar te zwijgen.
Aandacht en onderhoud
De gunstige vestigingsfactoren voor de logistieke sector in onze regio vragen dus voortdurend aandacht en onderhoud om in de top mee te kunnen draaien. Arbeidsmarkt, de beschikbaarheid van goed gesitueerde en goed geoutilleerde bedrijventerreinen en concurrerende grondprijzen spelen daarbij een voorname rol. Maar minstens zo belangrijk voor het vestigingsklimaat is wisselwerking tussen logistieke bedrijven onderling waarmee processen efficiënter kunnen worden ingericht. Logistiek is immers een kostenbusiness. REWIN ontwikkelt daarom specifieke projecten gericht op het vergroten van de concurrentiekracht van de logistieke sector in West-Brabant. Zowel voor bestaande bedrijven als voor de nieuwe bedrijven die hierdoor worden aangetrokken.
Dikkere ladingstromen
De projecten waarmee REWIN samen met de deelnemers de logistieke sector wil verstevigen, zetten vooral in op het bevorderen van het vervoer over water en spoor. In de meeste gevallen leidt dat namelijk tot lagere kosten, een lagere milieubelasting en een verhoging van de servicegraad en leverbetrouwbaarheid. Van Halderen: “Spoor en waterweg bieden een goed alternatief voor de steeds drukkere autowegen. Maar beide modaliteiten zijn pas interessant vanaf een bepaald volume. Wij willen dat volume bereiken door partijen bij elkaar te brengen, zodat ladingstromen dikker worden. Onze rol hierin is vooral die van aanjager en neutrale bemiddelaar.”
Bundelkansen
Uit de vele gesprekken die de business developer voerde, kwam een aantal speerpunten naar voren. Het bundelen van goederenstromen van verschillende verladers is zo’n speerpunt. Het idee erachter is dat het door het bundelen lonend wordt om per spoor of boot te vervoeren. “In dit project met de naam Multimodal Smart Match brengen we verladers met overlappende goederenstromen bij elkaar. We brengen als een neutrale bemiddelaar de partijen aan tafel. De NHTV verzamelt en analyseert vervolgens de transportdata en brengt de bundelkansen in kaart. Verladers zoeken daar vervolgens zelf de beste transportoplossing bij.” Inmiddels staat een dergelijk gecombineerd transport naar Hongarije bijna (letterlijk) op de rails.
Spoorvervoer aantrekkelijk maken
Er zijn meer initiatieven, vertelt van Halderen. Diverse bedrijven uit Oosterhout, waaronder Rietveld Logistiek, De Graaf Logistics en Gefco Benelux, doen mee in een haalbaarheidsonderzoek om het gebruik van een lokale goederenspoorlijn te intensiveren. Datzelfde gebeurt ook in Roosendaal en in Moerdijk. Alle drie de plaatsen hebben een spoorverbinding met het hoofdspoor bij Lage Zwaluwe. “We onderzoeken of we in deze drie gebieden ladingstromen kunnen samenvoegen zodat spoorvervoer aantrekkelijk wordt.” Als dit van de grond komt, is de volgende stap het zoeken naar bedrijven die gezamenlijk retourladingen aan kunnen bieden.
Kansen in ketenregie
Het bundelen van goederenstromen van verschillende verladers is een complexe aangelegenheid, vertelt Van Halderen. Er zijn namelijk heel veel factoren die een rol spelen. “Het bundelen van goederenstromen biedt dan ook kansen aan logistieke dienstverleners om zich te profileren als ketenregisseur. Dus niet meer als traditionele expediteur of vervoerder die een zending van A naar B vervoert. Maar als logistieke expert die in staat is het beste resultaat te bewerkstelligen tegen de laagst mogelijke kosten.”
Hub op Woensdrecht
Er lopen meer haalbaarheidsonderzoeken. In Roosendaal onderzoeken bedrijven met medewerking van de gemeente de mogelijkheid om een binnenvaartlijndienst mogelijk te maken naar de havens van Rotterdam en Antwerpen, of naar andere Europese bestemmingen. Het Havenschap Moerdijk onderzoekt samen met onder meer REWIN, transporteurs en stuwadoors of het mogelijk is om de stopgezette shortsea-verbinding met St. Petersburg nieuw leven in te blazen. “Rusland ligt nu wat lastig, dus we kijken ook naar andere havens.” Op verzoek van Ricoh Bergen op Zoom loopt er een onderzoek naar de haalbaarheid van een logistieke hub op vliegveld Woensdrecht. Het elektronicabedrijf verstuurt veel kleine spoedzendingen door de lucht en vindt de aanrijtijd naar Schiphol te lang. “Meer regionale bedrijven bleken geïnteresseerd in de mogelijk om vanaf Woensdrecht te versturen en samen participeren ze in dit onderzoek.” Er liggen zeker kansen, want dankzij een overeenkomst met Business Park Aviolanda dat naast de start/landingsbaan ligt, is commercieel gebruik van het militaire vliegveld toegestaan.
Snellere douaneafhandeling
Een bekende verlader uit Oosterhout heeft samen met de Nederlandse douane een systeem ontwikkeld voor de papierloze afhandeling van invoeraangiftes. Een speciaal ontwikkelde aangiftemodule is hiervoor aan het ERP-systeem van het bedrijf gekoppeld. Van Halderen: “Dat levert heel veel tijd- en capaciteitswinst op. Dit is heel interessant voor andere importeurs en kan een belangrijke bijdrage leveren aan het succes van West-Brabant als logistieke regio. Daarom onderzoeken we nu samen hoe we dit systeem breder kunnen implementeren.”
Ideeën vanuit de bedrijven
“Voor individuele bedrijven zijn dit soort onderzoeken of samenwerkingsverbanden moeilijk om op te zetten. Wij vinden het belangrijk om hierin het voortouw te nemen. Daarbij is het wel van belang dat de ideeën vanuit de bedrijven komen. Met deze projecten en haalbaarheidsonderzoeken is dat het geval. De bedrijven steken er ook geld en moeite in, en het doel is ook telkens om tot daadwerkelijke implementatie te komen. We onderzoeken sinds kort ook bundelmogelijkheden naar Turkije en Spanje. Niet omdat REWIN dat voorstelt, maar omdat de bedrijven erom vragen.”
Sterke Europese corridors
“Voor West-Brabant als logistieke hotspot zijn goede verbindingen met het Europese achterland van groot economisch belang. Ons logistieke programma moet leiden tot nieuwe en efficiëntere verbindingen met belangrijke economische regio’s in Europa. Het is gericht op het optimaliseren van goederenstroomvervoer naar het Europese achterland en verstevigt hiermee de concurrentiepositie van bedrijven met grote logistieke stromen in West-Brabant. Dit leidt tot een betere verankering van onze bedrijven in de regio en daarnaast leidt dit tot een versterking van de acquisitiepropositie voor nieuwe vestigers die kunnen aanhaken op deze sterke corridors. Tenslotte biedt het kansen voor nieuwe logistieke bedrijvigheid en innovatie op het gebied van ketenregie en supply chains om deze corridorfunctie te versterken. Dit is de scope die we binnen de Europese programma’s en netwerken moeten zien te bewerkstelligen.”
Bedrijven die geïnteresseerd zijn in de genoemde ontwikkelingen kunnen contact met hem opnemen, zegt Van Halderen. “Graag zelfs, want het vergroot de mogelijkheden.”
REWIN initieert, stimuleert en verbindt
Meer informatie over de de business development activiteiten van REWIN?
Neem contact op met Freek van den Heuvel, teamleider business development: 076 – 56 46 783.