Luchtvaartonderhoudsbedrijven bij elkaar op Aviolanda

Dit is een nieuwsitem uit ons archief; afbeeldingen zijn weggelaten.

120 vertegenwoordigers uit de luchtvaartonderhoudssector kwamen bij elkaar om naar de toekomst te kijken. Conclusie: meer samenwerken; bedrijven onderling, met het onderwijs, met defensie, met andere landen. En met Woensdrecht als spil.

Aan kolonel ir. James Mac Gillavry van Logistiek Centrum Woensdrecht zal het niet liggen. Wat hem betreft zoekt defensie meer de samenwerking met het lokale mkb. "Daar kunnen beide partijen van profiteren. Dus lagere kosten en betere beschikbaarheid voor ons en tegelijkertijd een goede verdienste voor de ondernemer." De kolonel gaf zijn visie tijdens de bijeenkomst Future Aircraft Maintenance II op Aviolanda.

 

 Samenwerken was het buzz woord tijdens het Future Aircraft Maintenance-event op Aviolanda. Het evenement werd georganiseerd door REWIN als onderdeel van het Business Accelerator Woensdrecht project (kortweg BAC). Dit is het lopende innovatie en business developmentproject van REWIN voor de luchtvaartindustrie in Zuidwest-Nederland.Circa 120 vertegenwoordigers uit de luchtvaartonderhoudssector kwamen op 26 maart bij elkaar om samen naar de toekomst te kijken. Conclusie: meer samenwerken; bedrijven onderling, met het onderwijs, met defensie, met andere landen. En met Woensdrecht als spil, zo staat in de plannen van defensie. De kolonel verwacht dat het luchtvaartonderhoudscluster rondom Aviolanda op termijn werk biedt aan meer dan drieduizend werknemers. Hij riep zijn toehoorders op om vooral met nieuwe ideeën te komen en om de samenwerking op te zoeken. Hij voegde daar wel aan toe, dat het onderhoud aan de motor van de F-35 (JSF) integraal onderdeel is van de ambities van LCW en een cruciale rol speelt in de ontwikkeling van het totale luchtvaart- en onderhoudscluster.

 

Businesscase optuigen

Michiel van der Maat van NIFARP, de club van bedrijven die werk verwacht aan de F-35, ging in op de kansen die de F-35 de Nederlandse maintenance sector biedt. Het eerste miljard is al verdiend, licht de NIFARP-voorzitter toe. En er is volgens Van der Maat nog zeker 20 tot 30 miljard te verdienen tijdens de levensduur van het nieuwe toestel. De sector zet hiervoor wat de belangenvereniging betreft in op vijf domeinen. De eerste is onderhoud aan de motoren, in een publiek-private samenwerking op Aviolanda. Dat vergt een investering van tientallen miljoenen, zegt Van der Maat. De andere vier zijn onderhoud aan subsystemen, de logistieke afhandeling, trainingscentra voor onderhoudsmonteurs en onderhoud aan ondersteunend equipement. Woensdrecht zal het centrum zijn voor alle onderhoudsactiviteiten aan de F-35, verwacht Van der Maat.

 

Samen aanpakken

Het toepassen van composietmaterialen in vliegtuigen neemt enorm toe. Dat vraagt om nieuwe inspectie- en reparatietechnieken, omdat schades aan deze vezelversterkte kunststoffen in de meeste gevallen niet aan de buitenkant zichtbaar zijn. Professor Rinze Benedictus onderstreepte het belang van goede inspectie- en reparatietechnieken. "Het probleem is sector overstijgend. De autoriteiten moeten vertrouwen krijgen. Daar zijn keiharde data uit het veld voor nodig. Dat duurt tien tot vijftien jaar. Als je dat wilt versnellen, moet je dat samen aanpakken. Alleen een onderhoudscluster krijgt dat niet voor elkaar. Je moet in een Europees programma met de grote en kleinere vliegtuigbouwers en Europese toezichthouders samen werken. Dan kom je ergens."

 

Nieuwe businessmodellen

De deelnemers gingen met elkaar in gesprek in twee deelsessies. In de eerste sessie stond composietonderhoud centraal. Aan de hand van cases van BAC-deelnemers Airborne en Tiat en het Nationaal Luchtvaart Laboratorium werd het onderwerp inspectie en reparatie verder uitgediept. Damen Schelde Naval Shipbuilding zorgde voor de crosssectorale inbreng. Duidelijk werd dat er nog veel werk te verzetten is om tot gecertificeerde oplossingen te komen. In de andere sessie was het onderhoud aan oudere vliegtuigen het thema. Driekwart van de wereldwijde vliegtuigvloot bestaat uit oudere types die niet meer in productie zijn.  Onderdelen zijn soms niet meer verkrijgbaar en dat vraagt om inventiviteit van de vlooteigenaren en onderhoudsbedrijven. ADSE Consutling & Engineering verricht binnen het BAC-project een onderzoek naar de businesskansen die dat met zich meebrengt. Chromalloy verricht onderhoud aan vliegtuigmotoren maar ziet dat motorfabrikanten dat steeds meer zelf aanbieden. Dat vraagt om nieuwe businessmodellen waar het bedrijf zich op aan het voorreiden is. AELS ten slotte ontmantelt vliegtuigen en reviseert, certificeert en verkoopt de bruikbare onderdelen. Ook dit bedrijf zoekt manieren om zijn business te verstevigen.

 

Interactie

Organisator Bert Klarus, projectmanager van het BAC-project kijkt tevreden terug. "Het was een leerzame middag.  De opkomst was boven verwachting met een goede mix van technici, gebruikers, onderzoekers en commerciële mensen. We voldoen duidelijk aan een behoefte in de markt. Een ding is duidelijk geworden vandaag. Woensdrecht is al een belangrijke locatie voor luchtvaartonderhoud en zal nog veel belangrijker worden. Dat is goed voor de regionale werkgelegenheid. Maar om dit ter realiseren moeten bedrijven, kennisinstellingen en overheden wel keihard samenwerken. Daarom is de visie van de luchtmacht zeer welkom en was het goed om te zien dat de kolonel na afloop in het middelpunt van de belangstelling stond. Ik heb veel reacties gehad van deelnemers die de bijeenkomst met collega bedrijven als stimulerend en vooral ook vanuit business ontwikkelingsoogpunt zeer nuttig hebben ervaren. Deze contacten komen goed van pas voor het nieuwe Aerospace innovatie en businessprogramma dat we nu opzetten. Met de Luchtmacht en Fokker Services als grote spelers en met de MKB-ers daarom heen, hebben we als regio de ambitie om de spil te zijn in de ontwikkeling van Future Aircraft Maintenance".

 

Meer informatie over BAC?

Bert Klarus

076 – 56 46 793

06 – 24 403 194

b.klarus@rewin.nl

 

Aanmelden nieuwsbrief

Ik stem in met de privacy-voorwaarden en ontvang graag de

REWIN. Vol energie voor hardwerkend, ondernemend en innoverend West-Brabant