Logistieke kosten verlagen, de servicegraad verhogen en tegelijkertijd zorgen voor minder files en CO2 uitstoot. Het klinkt als een sprookje maar de praktijk wijst uit dat het kan. Het bundelen van goederenstromen van verschillende verladers is de toverformule en transparantie het toverwoord. REWIN, EVO en Syntens faciliteren samen met andere partners bedrijven die door samenwerking hun supply chain willen optimaliseren.
Lees verder of download hier het hele artikel uit EVO Magazine!
Veel bedrijven hebben hun logistieke processen al zo efficiënt mogelijk ingericht. In hun zoektocht naar meer of nieuwe schaalvoordelen zijn ze binnen hun eigen onderneming uitgeoptimaliseerd. Voor kleinere verladers geldt meestal dat hun volumes te klein zijn om grote schaalvoordelen te boeken. De oplossing voor veel van deze ondernemingen ligt buiten hun eigen supply chain. Samenwerken met andere verladers, ja zelfs met concurrenten, kan significante voordelen opleveren. Hero en papierproducent SCA bewijzen dagelijks dat het bundelen van de krachten uitstekend werkt. Zij werken al ruim twee jaar succesvol samen in een distributiecentrum in Hazeldonk.
Beter dan de beste tender
Ferry Boseker, Director Operations Benelux van Hero Nederland, stond aan de wieg van de samenwerking met SCA en ontvangt nu maandelijks met genoegen de creditnota van de logistieke dienstverlener. Boseker: "Laat ik vooropstellen dat alle samenwerkende partijen profiteren, dus ook de logistieke dienstverlener. Wij werken namelijk volgens het Fare Share principe, een transparant model met een openboekcalculatie." In de praktijk komt het erop neer dat de twee verladers hun zendingen consolideren. Gezamenlijke afspraken met klanten over gelijktijdige levering van de Hero en SCA producten zorgt voor optimalisering van de goederenstroom. "Die afstemming met onze klanten is door Hero en SCA uitgevoerd en leverde eigenlijk geen weerstand op", legt Boseker uit. Een ander aspect is de drop size mix, het aantal pallets per verlader per afleveradres. Voor SCA ligt dat getal een stuk hoger dan voor Hero en dat gegeven komt terug in de verdeelsleutel. Voor zendingen die geconsolideerd, dus geoptimaliseerd werden uitgeleverd, volgt aan het einde van de maand de creditnota. "Er zijn situaties waarin je niet kunt optimaliseren, bijvoorbeeld in het geval van out of stock, waardoor een aparte levering ontstaat." De doorzichtigheid van het verrekenmodel doet de rest. "Er blijft niets aan de strijkstok hangen en het is goedkoper gebleken dan de beste tender. Ook de logistieke dienstverlener weet waar hij aan toe is, want daar is een margegarantie mee afgesproken."
Ruim een kwart minder ritten
Alle partijen varen wel bij de samenwerking. Behalve significante kostenbesparingen voor Hero en SCA – Boseker noemt geen bedragen – heeft de ontvangende partij het voordeel van minder afhandeling. In plaats van twee auto’s aan het dock ziet hij er nu nog maar een verschijnen. En zoals gezegd heeft de vervoerder zijn gegarandeerde marge. Maar er zijn nog meer voordelen. Hero en SCA realiseren een service level "compleet en op tijd’ van maar liefst 99,9%. En dat dus terwijl de kosten afnamen. Niet onbelangrijke bijverschijnselen zijn de effecten op de CO2-uitstoot en op de congestie. De bundeling van de vervoersstromen zorgt volgens Boseker voor een reductie van het aantal ritten met 28 procent en een geschatte vermindering van CO2-uitstoot van twaalf procent. Boseker vindt het milieuaspect eigenlijk al voldoende reden om samen te werken in de supply chain. "Als de sector de vermindering van CO2-uitstoot en ongestie namelijk niet zelf oppakt, is het onvermijdelijk dat Den Haag uiteindelijk met nieuwe wet- en regelgeving komt."
Neutraliteit gewaarborgd
Om meer partijen enthousiast te maken is de NV Regionale ontwikkelingsmaatschappij REWIN, samen met Economische Impuls Zeeland, de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij, Syntens en EVO een project gestart om kansrijke bedrijven in kaart te brengen. Martin van der Broek is projectmanager Logistiek bij NV REWIN West-Brabant. Van der Broek: "Samen brengen wij bedrijven bij elkaar. Dat doen we enerzijds in thematische clusters, zoals retail, agrologistiek, verpakkingen en schoeisel. Anderzijds ook in geografische clusters, bijvoorbeeld rond Bergen op Zoom, in Zeeuws-Vlaanderen, Breda-Oosterhout en Tilburg." De focus ligt op Zuidwest-Nederland omdat bundeling van goederenstromen daar kansrijk is. "Alleen al in West-Brabant ligt meer dan twee miljoen vierkante meter aan distributiecentra. Dat is meer dan tien procent van het Nederlandse totaal", stelt de projectmanager, "maar het is niet zo dat andere regio’s niet mogen meedoen." Het project ontvangt financiële ondersteuning van de provincies Zeeland en Noord-Brabant en het ministerie van Economische Zaken.
Geen investeringen vooraf
Een geschikte partner vinden is niet eenvoudig en de concurrent bij jou in de keuken laten kijken, is voor veel bedrijven een brug te ver. De samenwerkende organisaties die nu bezig zijn drie samenwerkingsclusters op te starten, hebben daarom met Argusi een neutrale en deskundige partij ingeschakeld. Bas Groothedde is de onafhankelijke projectleider. Hij verzamelt de gegevens, analyseert ze en toont de geïnteresseerde bedrijven hun potentiële besparingen. Om de drempel voor deelname zo laag mogelijk te houden is er in die uitzoekfase nog geen financiële consequentie voor de bedrijven. "Ook als blijkt dat er geen synergie te behalen valt, is de uitkomst van de berekeningen waardevolle informatie voor een bedrijf. Zijn er wel kansen, dan voorziet het project uiteraard ook in ondersteuning gedurende het vervolg. Het begint dan eigenlijk pas."
Transparantie: probleem en succesfactor
"Synergie kan pas behaald worden als op dezelfde dag en hetzelfde tijdstip, bij dezelfde klant en door dezelfde dienstverlener door minimaal twee bedrijven aangeleverd wordt. Het zit echt in de details. Transparantie is dus de oplossing, maar is tegelijkertijd ook het probleem", zegt Groothedde. Boseker benadrukt dat het ook belangrijk is dat partijen niet het onderste uit de kan willen. "Er zijn situaties waar je eigenlijk niet uitkomt. Stel, je wil twee orders samenladen, maar ze zijn samen te groot voor een vrachtwagenlading en een aantal pallets moet met een tweede auto mee. Welke pallets gaan op de andere auto en wie betaalt dat? Daar kom je niet uit. Waarschijnlijk kan een wiskundige daar op afstuderen. Wij hebben dat ook niet verder uitgewerkt, het is onderdeel van het geef- en neemmodel."
Blijven rekenen
Omstandigheden veranderen. Klanten gaan en komen, er komen nieuwe producten bij en andere verdwijnen. Of er stapt een nieuwe partner in, zoals HAK deed bij Hero en SCA. Bedrijven boeken hun zendingen rechtstreeks bij de logistieke dienstverlener en een kopie van de gegevens gaat naar Argusi. Groothedde: "Met onze aanpak monitoren wij dagelijks alle details van alle zendingen. Deelnemers hebben zo dagelijks en per zending inzicht in de daadwerkelijke bijdrage die ze leveren aan de winst ¨¦n ze hebben inzicht in de bijdrage van de andere deelnemers. Het simpele feit om per dag te zien wie wat verdient, voorkomt een hoop moeilijkheden. Met onze aanpak krijgen ze die informatie. De succesfactor van samenwerken is transparantie."
Meer informatie?
Martin van der Broek
076 – 56 46 785
m.vanderbroek@rewin.nl