Mammoet Road Cargo heeft dankzij een nieuwe en praktische verbetermethode zijn facturatieproces verbeterd en versneld. Het transportbedrijf deed mee aan een pilot voor logistieke bedrijven om probleemgericht knelpunten op te lossen. Het project is een initiatief van NV REWIN West-Brabant en de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM) om de logistieke sector te versterken.
Mammoet Road Cargo is continu bezig om zijn processen te optimaliseren en wilde zodoende de doorlooptijd van de transportdossiers verkorten, vanaf het moment van lossen tot het moment van facturatie. Na onderzoek en analyse aan de hand van de verbetermethode PI6 bleek de oplossing anders als vooraf gedacht.
Speciaal voor de logistiek
PI6 staat voor Performance Improvement in zes simpele stappen en is een eenvoudige methode voor procesverbetering. Deze lightversie van het kwaliteitsmanagement systeem Six Sigma is speciaal ontwikkeld om middelgrote logistieke bedrijven probleemgericht te laten werken aan knelpunten in hun interne processen. Financieel directeur Marc van den Boom legt uit: "Wij dachten dat het ontbreken van de afgetekende CMR-vrachtbrief de belangrijkste oorzaak zou zijn. Er bleek gemiddeld echter een verschil van slechts twee dagen te zijn bij facturen met of zonder CMR." Uiteindelijk stelde de projectgroep vast dat er niet voldoende grip was op de dossierstroom. Van den Boom: "We hadden er simpelweg te weinig zicht op wanneer een dossier gereed kwam voor facturatie. Mammoet Road Cargo groeide in enkele jaren van tweeduizend naar vijftienduizend dossiers per jaar, maar de afhandelwijze was nog steeds hetzelfde."
Intuïtie
Door te onderzoeken en de resultaten ervan te analyseren voorkwam Mammoet Road Cargo een verkeerde aanpak. Van den Boom: "Op basis van onze intuïtie hadden we waarschijnlijk een foute oplossingsrichting gekozen." Van den Boom paste inmiddels de interne organisatie aan en het hele proces wordt nu beter gemanaged. "De aanpassingen zijn nog vers en de exacte resultaten zijn nog niet bekend. We verwachten een besparing van enkele tienduizenden euro¡¯s op jaarbasis. De informatie is nu een stuk inzichtelijker en dat is al een groot voordeel."
Monique Stadler van TIG Diensten/bedrijfsinnovatie was als projectleider bij de pilot betrokken. Vaak krijgt de korte termijn de prioriteit en wordt er geen tijd vrijgemaakt voor bijvoorbeeld goed werkoverleg of probleemanalyse, meent Stadler. "Door met dit soort instrumenten aan de slag te gaan, geef je als bedrijf ook een signaal af aan je eigen organisatie. Dat je kiest voor een professionele manier van werken."
Gratis toolbox
De verbetermethode is digitaal beschikbaar in een PI6 Toolbox. Met de gratis toolbox kunnen bedrijven zelf doelgericht aan de slag met behulp van het zesstappenplan en allerlei ondersteunend materiaal. Voor geïnteresseerden die aan de slag willen met PI6 heeft directeur Van den Boom een advies: "Het is erg belangrijk afstand te nemen van de dagelijkse werkzaamheden om zo tijd vrij te maken en doelgericht aan de slag te gaan."
Regionale ontwikkelingsmaatschappij REWIN probeert samen met de BOM en andere partners middelgrote logistieke bedrijven te stimuleren meer gestructureerd te gaan werken. Hiervoor wordt kennis ontwikkeld en gedeeld en zijn diverse pilotprojecten opgezet. REWIN en BOM werken ook mee in het platform Vitale Logistiek, een breed logistiek kennisplatform. Daar is ook de toolbox verkrijgbaar.
Meer info?
Martin van der Broek
076 – 56 46 785
m.vanderbroek@rewin.nl