Mega distributiecentrum naar Bergen op Zoom
Built to Build koopt kavel van 6 hectare op Noordland voor bouw van mega districentrum voor Brand Loyalty. Werkgelegenheid 160 personen. |
Built to Build is als ontwikkelaar actief in de woningbouw en utiliteitsbouw. In West-Brabant ontwikkelde zij eerder een groot distributiecenter op Borchwerf Roosendaal. Dit distributiecentrum is gekocht door Goodman en verhuurd aan de nummer twee in de wereld op het gebied van logistiek Ceva. Hier zijn nu ruim 160 medewerkers aan de slag. Eerder ontwikkelde Built to Build distributiecentra in Tilburg, Breda, en Nijmegen. Voor meer informatie www.builttobuild.nl .
Het te bouwen distributiecentrum is gekocht door een Frans institutionele belegger, namelijk AXA REIM voor een van haar beleggingsfondsen.
Het distributiecenter in Bergen op Zoom werd volgens "the state of the art" ontworpen door ingenieursbureau DENC Netherlands B.V. uit Berkel Enschot. 40 Docklevelers, 44 overheaddeuren, supervlakke vloeren ten behoeve van smalle gangen opslag, een ESFR sprinkler installatie (voldoet aan de Amerikaanse FM-eisen), brandcompartimenten en hoogfrequent verlichting in het Logistiek Centrum zijn standaard. De constructie is dusdanig uitgewerkt dat het geschikt is voor toepassing van zowel smalle als brede gangen. Een ander voorbeeld vormt de toepassing van een sophisticated sprinklersysteem! Een hoogwaardig systeem dat de locatie van de brand detecteert en niet langer het gehele distributiecentrum met duizenden kubieke meters water (met evidente milieuconsequenties) blust, maar de brand uitsluitend op de "hot spot" bestrijdt.
Het distributiecenter zal in gebruik worden genomen door Brand Loyalty International B.V. uit Den Bosch. Brand Loyalty, opgericht in 1995, is wereldwijd een van de twee grootste aanbieders van loyalty promotions in de supermarktsector. In geval van promotionele acties moeten – vaak op Europese schaal – de producten in voorraad liggen en vervolgens voorzien van de incidentele marketing tools, worden gedistribueerd naar de klanten (retailers en benzineverkooppunten).
Vanwege de sterke groei van Brand Loyalty in Europa is er behoefte aan extra opslag en distributie capaciteit. Gekozen is voor Bergen op Zoom vanwege de ligging tussen de havens van Antwerpen en Rotterdam.
Brand Loyalty belevert haar Europese klantenbestand binnen 48 uur uit voorraad dank zij een geavanceerd Europees logistiek distributienetwerk.
Wethouder Economische Zaken van de gemeente Bergen op Zoom, de heer Ton Linssen, over deze grote investering op Noordland Bergen op Zoom. "Het zet Bergen op Zoom voor nationale en internationale investeerders goed op de kaart en niet te vergeten¡¡¡¡¡. het genereert een indrukwekkend aantal arbeidsplaatsen in een sector die bijna naadloos aansluit bij de arbeidsmarkt van West-Brabant! Distributie en transport met nadrukkelijk een toegevoegde waarde op het gebied van werkgelegenheid is een van de bedrijfstakken die een bijdrage kan leveren aan verdere ontwikkeling van Noordland. En met de totstandkoming van dit grootschalig center zijn we in staat een draagvlak te bieden voor de toekomstige containerterminal" aldus wethouder Ton Linssen. Wethouder Ton Linssen signaleert tegelijkertijd een nieuwe trend en dat is dat schaalvergrotingslagen ook in de distributiewereld aan de orde van de dag zijn. "Was vroeger een distributiecenter van 8000 m2 indrukwekkend, thans zien we projecten met een omvang die er niet om liegen. Bedrijven consolideren, voegen samen en schalen hun activiteiten op als gevolg waarvan een trendbreuk ontstaat en die is dat behoefte bestaat aan grootschalige kavels. Dat heeft ook vergaande consequenties heeft voor de schaal en maat van bedrijventerreinen. Het wordt belangrijk dat ook bij de verkavelingsopzet van nieuwe terreinen zowel lokaal als regionaal daarop wordt ingespeeld".
Distributie is een van de economische speerpunten voor de regio West-Brabant. Deze nieuwe, grootschalige investering opent voor de Bergse, c.q. West-Brabantse economie goede perspectieven. Zeker op basis van de aangekondigde formule, want met de toepassing van dit state of the art distributiecenter wordt gefocust op high-end bedrijven. Dat betekent – aldus Ton Linssen – dat het project huurders en gebruikers genereert die niet uitsluitend – om het eens populair te zeggen – dozen verschuiven, maar waarde toevoegen in de vorm van assemblage van producten, verpakking en technische configuraties toepassen om aldus de producten geschikt te maken voor de vele lokale markten in Europa! Distributie, het beheer en de logistieke dienstverlening wordt met gebruikmaking van hoogwaardige informatie technologie aangestuurd en is uit dien hoofde interessant voor onze arbeidsmarkt.. Het segment distributie is ook al volledig in de ban van de nieuwste informatietechnologie met bijvoorbeeld om technieken als Effective Consumer Response (ECR), waarmede het aankoopgedrag van de consument zo snel mogelijk kan worden vertaald richting productie en logistiek.
Op grond van deze ontwikkeling is distributie en transport een interessante en hoogwaardige bedrijvensegment geworden, waarin de gehele dwarsdoorsnede van de arbeidsmarkt terug te vinden is, aldus wethouder Ton Linssen.
Met het project is een investering gemoeid van ca. € 30 mio. De regionale ontwikkelingsmij. NV REWIN West-Brabant heeft deze acquisitie geacquireerd en vervolgens in goede samenwerking met de gemeente Bergen op Zoom bezegeld.
Breda, juni 2008.
NV REWIN West-Brabant.
Nadere info:
Built to build: Ir. M.Mulders
NV REWIN West-Brabant : C.Nuijten 06 53 33 22 70..
Luchtfoto bedrijventerrein Noordland in Bergen op Zoom