Karpack kiest voor zichtlocatie Borchwerf II
De directie van Karpack B.V. heeft recent besloten om vanwege haar sterke groei een nieuwe bedrijfslocatie te ontwikkelen. De directie koos uiteindelijk voor een zichtlocatie op het nieuwe bedrijventerrein Borchwerf II langs de A- 17 in het West-Brabantse Roosendaal. Een fraai distributiecenter met kantoren en showroom zal direct aan de snelweg worden opgericht. Karpack is een industriële handelsonderneming in verpakkingsmaterialen met als specialiteit golfkartonnen verpakkingen in alle mogelijke maten, soorten, gewichten en aantallen. Het bedrijf richt zich daarbij met name op de AGF-sector (aardappelen, groenten en fruit). De directie heeft een terrein gekocht van ruim 20.000 m2 met de intentie om vervolgens daarop een distributiecenter met showroom en kantoren van ca. 10.000 m2 te realiseren. De directie heeft gekozen voor een zichtlocatie om aldus de performance van de bedrijfsactiviteit goed tot haar recht te laten komen. Met de vestiging is een investering gemoeid van ruim € 10 mio. Het bedrijf verwacht in de naaste toekomst door te kunnen groeien naar ruim 55 tot 60 directe en indirecte arbeidsplaatsen. Arts impression naar ontwerp van architect ir. Rob Ligteringen BNA.
Karpack werd in 1998 opgericht door de heren Toon van de Kar en Jan-Willem Passer. Het bedrijf heeft in een betrekkelijk korte tijd een vooraanstaande rol in de verpakkingswereld verworven en dan met name in de AGF-sector. Niet alleen omdat maatwerk wordt geleverd, maar ook omdat een snelle levering kan worden gegarandeerd. Flexibiliteit, snelheid en nooit "nee" verkopen zijn de sleutelwoorden in hun bedrijfsfilosofie! De succesvolle groei vindt ook zijn oorzaak in het feit dat Karpack ervoor heeft gekozen om de klant op te zoeken door een eigen bedrijfshuisvesting nabij de tuinbouwconcentraties op te zetten. Daardoor is het bedrijf in staat om de flexibiliteit naar de telers te vergroten en de kostprijs te verlagen. Karpack is er bovendien in geslaagd een type verpakking te ontwikkelen, dat de bescherming en vooral houdbaarheid van de AGF-producten vergroot. Karpack beschikt inmiddels over een aantal bedrijfsvestigingen in den lande zoals in Tholen, Bergen op Zoom, Kapelle, Berlikum en Horst.
De directie weet als geen ander dat de verpakking van groot belang is voor het succes van het product. Het geeft bescherming, het onderscheidt zich van concurrerende merken, maar boven al¡.het communiceert.
Over de psychologie van verpakking zijn al boeken vol geschreven, maar Karpack tracht dat – en kennelijk met veel succes – in de praktijk te brengen. Daarbij verzorgt Karpack het gehele proces. Naast het aanleveren van de verpakking, verzorgt Karpack ook de design, het bedrukken en het vouwen, het stansen en het lijmen van het product. Daarmede neemt zij de zorg van dat bedrijfsonderdeel uit handen van de teler en kan de klant zich richten op haar core-business, de teelt! Een formule die in de AGF-wereld blijkt aan te slaan.
Karpack heeft het prestigieuze BRC/IoP certificaat behaald – naast de standaard ISO 2001. Deze internationale kwaliteitsstandaard voor voedselveiligheid en hygiëne is speciaal ontwikkeld voor fabrikanten en leveranciers van voedsel verpakkingsmaterialen. Deze certificering draagt bij tot het voortdurend verbeteren van de kwaliteitszorg en voedselveiligheid van het te verpakken eindproduct.
Op het bedrijventerrein Borchwerf wordt ca. 10.000 m2 bedrijfshal met opslag en distributievoorziening gebouwd. Daar wordt een kantoor aan toegevoegd met showroom. De ambitie bestaat om de zichtlocatie uit te nutten door het toepassen van een moderne uitstraling. Het ligt in de bedoeling om de bouwwerkzaamheden snel ter hand te nemen, zodat eind dit jaar de nieuwe huisvesting kan worden betrokken.
Karpack staat te boek als een solide en deugdelijke onderneming die de financiële ratio¢ s ruimschoots haalt.
Wethouder Jan Pelle van de gemeente Roosendaal is verguld met de komst van dit notoire verpakkingsbedrijf. "Een degelijke en deugdelijke onderneming die met zijn omvang van ruim 2 hectare toch als een waardige launching customer geldt voor een dynamische start van het bedrijventerrein Borchwerf. Zeker nu de directie ook nog de intentie heeft om met een forse uitstraling en performance het bedrijfsgebouw te ontwikkelen! Dit nog los – aldus de wethouder – van het arbeidsplaatsperspectief en de economische impact aan de regio".
Directeur de heer Toon van de Kar zegt dat "de directie voor de moeilijke keus stond voor welke locatie moest worden geopteerd. Het traditionele Westland was vanwege zijn grote omvang en grote dichtheid van AGF-telers een voor de hand liggende keus. Maar uiteindelijk heeft de goede bereikbaarheid en de centrale ligging van Roosendaal in het totale werkgebied een doorslaggevende rol gespeeld." Jan-Willem Passer beaamt die keus en wijst er vervolgens op "dat met opkomende tuinbouw- en glastuinbouwgebieden in Zeeland, Belgie, Dinteloord en Made de positie van Roosendaal in dat opzicht alleen maar sterker is geworden".
Het ligt in de bedoeling de vestigingen in Tholen en Bergen op Zoom te sluiten en een aantal diensten vanuit de andere vestigingen – die overigens wel blijven opereren – te centraliseren. Op 1 januari 2007 moet de nieuwe huisvesting een feit zijn.
De regionale ontwikkelingsmaatschappij REWIN West-Brabant heeft deze acquisitie mogen begeleiden en verrichten.
Breda, maart 2006.
NV REWIN West-Brabant.