Het vernieuwingsproject is op poten gezet door Fokker Elmo, ontwikkelaar en producent van vliegtuigbekabeling. REWIN West-Brabant begeleidde de aanvraag. "Dit is het belangrijkste vernieuwingsproject in de regio", meent Stefan van Seters van REWIN.
Samenwerking loont
Van Seters vervolgt: "Dit is project is de smaakmaker van Maintenance Valley in 2009. Samenwerken stimuleert de bedrijvigheid en biedt ondernemers nieuw kansen. Zuidwest-Nederland wordt zo steeds meer het kenniscentrum op onderhoudsgebied." In Maintenance Valley werken tientallen bedrijven en onderwijs- en kennisinstellingen samen aan onderhoudsconcepten voor de toekomst. Dat die samenwerking loont blijkt uit de resultaten van een vorig project. Samen met specialistische partners uit andere sectoren ontwikkelde Fokker Elmo in 2008 relatief snel een nieuw computerprogramma dat veel tijdwinst oplevert in het ontwerpproces van nieuwe kabelsystemen. De mogelijkheden van het nieuwe programma bleken onlangs van doorslaggevende betekenis voor Bombardier. De Canadese vliegtuigbouwer gunde Fokker Elmo een opdracht van maar liefst driehonderdmiljoen euro.
Aanjagers
Het geslaagde project leidde tot het opzetten van een nieuw samenwerkingsverband: Intelligent en Interactief Onderhoud (I2O). Doel van I2O is om een moderne interface te ontwikkelen die onderhoudsgegevens uit verschillende databases haalt en op eenvoudige wijze toont aan een technicus. Sneller werken en een lagere foutkans moeten leiden tot lagere kosten voor bedrijven. De I2O-deelnemers investeren samen circa een miljoen in het innovatieproject. De subsidie gaat voor het overgrote deel naar de projectpartners van Fokker Elmo. Die compagnons werken vooral aan de zes deelprojecten waaruit het nieuwe onderzoek is opgebouwd. Projectleider Wim Scholten van Fokker Elmo: "De deelprojecten fungeren zo als aanjagers van het grote geheel. De deelnemers kunnen hier zelf producten van maken en er hun succes aan ontlenen." De projectleden zijn behalve Fokker Elmo, TTA International uit Dordrecht (technische schema¡¯s), NuFormer uit Zierikzee (multimedia) en Avans Hogeschool met de academie voor ICT en Business. Verder doen mee: Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium, en de Aerospace-opleiding van de Katholieke Hogeschool Brugge-Oostende. De Duitse specialist CSC levert kennis op het gebied van diagnosesystemen. Een klankbordgroep met onder andere ECS en Spie uit Breda en Fluor uit Bergen op Zoom toetst regelmatig de voortgang. Daarbij leveren ze een bijdrage vanuit hun eigen vakgebied.
Olievlekwerking
De deelnemende bedrijven, scholen en kennisinstellingen gebruiken de opgedane kennis om eigen producten te ontwikkelen, of bestaande opleidingen aan te passen aan de praktijk. Een goed voorbeeld in TTA International uit Dordrecht, toeleverancier voor de automobielindustrie. De kennisinbreng van het bedrijf was cruciaal voor het vorige innovatieproject. Bovendien kwam het dankzij het project in contact met nieuwe potentiële opdrachtgevers zoals Saab en DAF. Het bedrijf onderzoekt nu de mogelijkheden om het concept uit te rollen naar de scheepvaartsector. "Dit is een perfect voorbeeld van samen innoveren en de olievlekwerking die ons voor ogen staat," aldus Theo Tetteroo, Head of Innovation bij Fokker Elmo. "Door de deelname van verschillende bedrijven met elk hun eigen expertise versterken we elkaar. Hierdoor ontstaan nieuwe samenwerkingsverbanden en kansen voor individuele bedrijven in elkaar niet beconcurrerende sectoren."
Stefan van Seters assisteerde Fokker Elmo bij het opstellen van het projectplan en de subsidieaanvraag. REWIN bracht ook partners aan voor het project. Nieuwe deelnemers zijn welkom zeggen van Seters en Tetteroo in koor, ook voor toekomstige ontwikkelingen. Tetteroo: "Bedrijven met specifieke productkennis van bijvoorbeeld koper, kunststof en aluminium zijn altijd welkom. Zo zijn er wel meer te bedenken. De olievlek moet groter!".
Meer informatie:
Stefan van Seters
076 – 56 46 778 |